Dag 19 en 20 - Reisverslag uit Lucca, Italië van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 19 en 20 - Reisverslag uit Lucca, Italië van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 19 en 20

07 September 2019 | Italië, Lucca

Vrijdag van Caniparola naar Pietrasanta 35 km

Zaterdag van Pietrasanta naar Lucca 35 km totaal 590 km

Vrijdag in de nacht is het enorm aan het onweren en ook hoor ik de regen kletteren, wat moet dat worden met lopen straks denk ik en draai me om. Als het 7 uur is komt er beweging bij de pelgrims. Ik ga ook opstarten en bekijk de lucht daar besluit ik op om te gaan lopen, met de wetenschap dat het al droger en rustiger wordt met het onweer. Ik kan 3 kwartier in droog weer lopen de rest van de dag. Bij Luni is het nodige te zien van de eerste burgers uit 170 BC, kiezer Augustus het hier de via Appia gelegd en er zijn overblijfselen van een fort ook is nog heel wat te zien van een Amfitheater voor 7000 bezoekers. Verderop stop een auto en de bestuurder biedt mij aan om mij naar de 2.5 km verderop liggende plaats te brengen, ik bedank beleeft. De daaropvolgende auto stop ook en die vraagt wat mijn bestemming is. Ik zeg Roma, hij overdenkt mijn antwoord en zegt nou ja we kunnen kijken hoever ik je weg kan brengen! Ook hier bedank ik voor want mijn doel is wandelen. Langs het laatste stuk wandelen Pietrasanta in weemeld het van de marmer bewerkings bedrijven wel honderden overal waar ik kijk. Zelfs de stoeprand banden zijn van een bepaald soort marmer.

Zaterdag eerste ook op dit medium de felicitaties aan mijn vrouw, ze is vandaag jarig. Mooi weer dus dat wordt een mooie wandeldag door een heel gevarieerd gebied. De marmer bewerkings bedrijven is aan de andere kant van Pietrasanta niets meer te zien. Het terrein blijft heuvelachtig, met olijfbomen en druiven. Op naar Lucca een vestiging stad, wat al vanaf 180 BC zo is maar de huidige muur dateert van de 15e eeuw. Hij 4 km lang, helemaal in takt.

Ik zoek in plekje in het oude amfitheater waar allemaal restaurantjes op de oude fundamenten zijn gebouwd. Van de aanwezige oude monumenten kan ik moeilijk foto's maken want de straten zijn heel smal.

Dit geeft een heerlijke sfeer, merk hier in dit gebied wel dat er meer toeristen op duiken, ook meer pelgrims. Bij het vooruit reserveren van slaapplaatsen komt het al 2 maal voor dat de plek completo is, vol dus.