Dag 75 en 76 - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 75 en 76 - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 75 en 76

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

16 Mei 2014 | Spanje, Puente la Reina

De route ging Larrasoaina - Cizur Menor 23 km en van Cizur Menor - Puente la Reina 25 km
Totaal 2064 km
Het weer donderdag zonnig 20 gr vrijdag zon en wind 18 gr.
Donderdag in de nacht ben ik slaperig naar het toilet. Dat is een enigszins donkere gang in deze Gemeentelijke Auberge. Als ik na het toilet bezoek terug kom op de gang schrik ik echt wakker. Zie op oog hoogte 2 bewegende scherpe lichten op me afkomen eerst denk ik slaperig aan een trein daarna aan mijnwerkers !! Maar als ik echt wakker ben blijkt het een Japans stel te zijn dat op pad gaat. Hoe laat het dan is weet ik niet want ik ga naar mijn bed terug en kruip in mijn slaapzak.
De eerste pauze die ik neem is om 9 uur gezamenlijk met een stel uit Wales Vivian & Bob. Wat denk je, zit daar dat Japanse stel !!
Ik wandel hier met een gevoel van ik ben er "bijna" maar iedereen die ik spreek wandelt met een gevoel van ik ga eraan beginnen. Dan sta ik er wel anders in.
Ik wandel tussen 2 bergruggen van Pyreneeën uitlopers, door bossen en deels langs de rivier Arga. Op een hoogte van rond de 500 meter in de regio Navarra, Spaans Baskenland.
Ik kom Pamplona binnen via de oude Magdalenabrug. Verder via de vesting muren de stad in. Een stad met een apart karakter 4 en 5 verdiepingen hoogbouw en rechte gevels met ijzeren balkons compleet met mooie oude verlichting. In het centrum overal het zelfde overstekende dak. En een grote Citadelle ook een mooie kathedraal waar ik voor moet betalen om hem van binnen te zien pelgrims prijs €3 wat ik niet doe.
Ik wandel door naar Cizur Menor 5 km voorbij Pamplona. Daar overnacht ik in de herberg die door de Maltezer Orde is gesticht in 12e eeuw naast de kerk van de orde.
Uiteindelijk gaat ook deze herberg vol.
Tot nu toe vindt ik aardig mijn weg in de drukte.
Vrijdag om 7.30 zeg ik de herbergier gedag en ga op pad. Daar zie ik weer een soort squash hal staan, als ik navraag doe zegt een Spanjaard dat daarin een soort squash gespeeld met blote hand. Het is een Baskisch spel dat heet Pelota.
Al gauw kom ik in een groepje te lopen met een Amerikaanse, Australische, Zuid-Afrikaan en Italiaan. We bestijgen de Alto del Perdon waar een origineel pelgrims monument staat van silhouetten tussen de windmolens. Hier wordt door en voor menig pelgrim een foto gemaakt.
Ik ga op een goed moment weer alleen verder, de 2 mannen in dit groepje trekken erg de aandacht van de 2 meiden. Dat is prima maar ik ben met mijn Camino bezig.
Even later kom ik aan bij een achthoekige kapel. De kapel Santa Maria de Eunate uit de 12e eeuw.
Daarna wandel ik de eind plaats van vandaag binnen Puente la Reina. Het centrum heeft de zelfde huizen bouw als Pamplona.
Het was een boeiende wandel door het wat vlakker wordende landschap met graan velden.
Ga na Puente la Reina via een Romaanse voetgangers brug over de rivier Arga naar herberg Santiago Apostol waar ik vanavond ga eten en slapen.
Als ik aan de nodige formaliteiten klaar ben ga ik nog even Puente la Reina in om wat plaatjes te maken en wat te drinken. Maar ik kom allemaal pelgrims tegen die ik onderweg heb ontmoet. Dus ik vermaak me prima op het terras met het Internationale gezelschap.

Gr Leo

  • 16 Mei 2014 - 21:18

    Plonie:

    Hoi Leo,

    Het wordt steeds leuker om je te volgen. Eerst alleen vanwege al je belevenissen, maar nu ook vanwege de herkenbare plaatsen waarover je vertelt en de bijbehorende foto's. In Puente la Reina hebben wij ook overnacht.
    Ik vind dat je het goed doet! Petje af.
    Succes verder!

    Groeten,

    Kest en Plonie

  • 17 Mei 2014 - 07:18

    Eugene Uiting:

    Hoi leo, ik volg je al een hele tijd en dat is idd een feest van herkenning. Je was in Eunate gisteren. Is je toevallig opgevallen of je daar ook nog kunt overnachten? Ik heb daar prachtige herinneringen aan. Nou toi toi toi voor de laatste loodjes. Geniet en buen camino

  • 17 Mei 2014 - 08:27

    Leo En Lea:

    Hallo Leo,

    Met heel veel plezier volg ik je nu verder op de Camino in Spanje. Ik heb mijn boeken en kaarten erbij liggen om te volgen. Veel herken ik en ook de foto's zijn een mooie herinnering. Geniet nog van Uw Camino.

    Veel groetjes uit Olen van Leo en ook van Lea!!!!


  • 17 Mei 2014 - 16:56

    Josefine:

    Hoi Leo

    Ook ik volg je al een hele tijd.
    Ik geniet van je verhalen, heel herkenbaar.
    Maar wat ik nog mooier vind, zo te lezen geniet je er volop van.
    Ondanks dat het zo anders is als Frankrijk.
    Je hebt nog een mooi stuk voor de boeg!!
    Loop lekker je eigen weg en geniet ervan!!

    Bon camino Josefine

  • 18 Mei 2014 - 19:37

    Anneke:

    Leo,

    Effe schrikken zo midden in de nacht als je 2 lichten ziet, haha
    Trouwens, japanners zijn overal!!! haha lekker je eigen tempo en je eigen weg volgen, heel belangrijk.
    Nog heel veel succes voor het laatste stuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 55961

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: