Dag 73 en 74 - Reisverslag uit Larrasoaña, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 73 en 74 - Reisverslag uit Larrasoaña, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 73 en 74

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

14 Mei 2014 | Spanje, Larrasoaña

De route ging St.Jean-Pied-de-Port -Roncesvalles 25 km en van Roncesvalles - Larrasoaina 29 km
Totaal 2016 km
Het weer dinsdag half bewolkt en regen 15 gr woensdag zonnig 18 gr.
Zo vandaag dinsdag gaat het gebeuren om 6 uur hoor ik al wandelaars door de Rue de la Citadelle gaan. Bij ons op de slaapkamer mag het licht pas om 6.45 aan. Ik ben om 7.45 ook zo na en ga op pad.
Ik vindt het geweldig om na 3 dagen de Pyreneeën te zien aanzwellen er nu over heen te mogen gaan in volle zonneschijn. Bij de 2e stijging ter hoogte van Honto begint het te regenen en dat zie je niet aankomen in de bergen. Ik bereid me voor op de regen door mijn hele regenkleding meteen aan te trekken. Dat blijkt achteraf een goede beslissing. Om ongeveer 13.30 ben ik op het hoogste punt van Collado Lepoeder.
Het was een hele fijne ervaring om in zon, wind, regen, hagel en sneeuwval de Pyreneeën te bedwingen. Er zijn toch heel wat pelgrims die het niks vinden, maar ik zeg dan dat de Pyreneeën zich niet zomaar gewonnen geven!!
De afdaling is eigenlijk nog pittig ivm door regenval zijn de paden nu glibberig geworden. Wel in de zon want aan de andere kant in Spanje schijnt een lekker zonnetje.
Halverwege de middag kom ik aan in Roncesvalles bij de refugio. Deze wordt door het genootschap van St Jacob uit Nederland gerund. Er zijn zelfs mensen die mij bij naam kennen. Het lijkt wel een fabriek het is een stroom van pelgrims richting de administratie
Ik weet niet goed wat ik hier van moet vinden!!
Met een stempel en briefje met mijn bed nummer 211 ga ik het gebouw verder in. Ook kan ik hier even al mijn kleding laten wassen. Er is wat kleding zo links en rechts blijven liggen dat doe ik even aan dan kan alles even in de wasmachine.
Dag 2 in Spanje woensdagmorgen gaat om 6 uur het licht aan en ik draai me meteen dieper in mijn slaapzak. Werkelijk iedereen komt op gang. Boven me een Iers meisje aan de andere kant een Japans stel. Als het rustig wordt maak ik me klaar voor vertrek. Op een goed moment loop ik totaal alleen en denk heb ik een afslag of zo gemist, dat was niet zo gelukkig. Maar door mijn late opstaan is het nu heerlijk rustig. Ik kijk geregeld om en zie dat de Pyreneeën zich ook vandaag weer in mist en regen verbergen.
Wandel in het bos van Erro richting Zubiri.
Als ik daar aankom rond 14.00 is het er drukt van de pelgrims die zitten te wachten op toegang tot een van de 2 herbergen. Ik besluit door te gaan naar Larrasoaina.
Daar kan ik meteen door lopen naar een herberg en vervolgens een bed voor €6. Even lekker douchen en op naar het plaatselijke café. Daar ontmoet ik ook pelgrims en kan er via wifi ook mijn contacten en verslaglegging doen. Kan in het Café een pelgrims menu nuttigen. Ook dat word weer gezellig, aan grote lange tafels.
Allemaal pelgrims dus weer een mooie ontmoetingsplek.
Oja ben ook nog over de 2000 km gegaan vandaag !!!
Ik heb er in Zubiri wat extra's bij de koffie genomen.
Ik wil iedereen die op mijn verslagen hebben gereageerd bedanken voor hun inbreng. Ik vindt het leuk om de reacties te lezen.

Sorry van het filmpje maar het lukt mij niet om hem om te draaien !!

Gr Leo.

  • 14 Mei 2014 - 20:35

    Jan En Marg:

    Hoi Leo, geweldig je bent in Spanje, wat een prestatie, chapeau!!
    Wij vinden het super om je verhalen te volgen, je zou ze moeten bundelen met de foto's erbij.
    We zullen je verder volgen en genieten van je mooie foto's, we komen een keer om meer te bekijken.
    Nog veel loopplezier en blijf gezond,
    Lieve groeten uit
    Lelystad.

  • 14 Mei 2014 - 20:48

    Marjan:

    Bienvenido a España!! Wat een prestatie, 2000km te voet! Chapeau!!

  • 14 Mei 2014 - 21:11

    Anneke:

    Hoi Leo,

    Wat een verschil dan nu je zo veel pelgrims tegen komt, wel iets anders dan dat je gewend ben.
    Prachtige foto's enne...... bij de koek en zopie tent niet zulk mooi weer!!!
    Het filmpje is super leuk om te zien en ook fijn om je gezien te hebben, alleen een beetje moeilijk zo op zijn kop kijken, heb je dat bewust gedaan of is dit een grapje van je, misschien snap ik het niet?????????????
    hahaha succes in Spanje

  • 14 Mei 2014 - 21:46

    Wim:

    Dag Leo,

    Een schouderklop dat je weer een taal kunt toevoegen. Nu nog wat woordjes leren. Maar ach, waar zou je je druk om maken? Zo te lezen en zien vermaak je je zonder ook wel. Hartstikke goed, dat jij van de uitdaging van de Pyreneeën geniet en vele pelgrims het minder vinden. Dat vind ik bijzonder. Het is of ik een dergelijke ervaring kan delen. Sterker, het is zo.

    Tapas en stappen!

    Veel plezier!

  • 14 Mei 2014 - 22:06

    Kira:

    Wow, Pap die foto van de Pyreneeën met die mist echt om in een lijstje boven de bank te hangen! Grappig die stapelbedden zo. Heb je toch nog een beetje privacy dat is wel fijn denk ik zo. Gefeliciteerd met je 2000 kilometer mijl!! Toppie. Nog een klein stukje te gaan ;-) XXX

  • 14 Mei 2014 - 22:17

    Pieter:

    Mooie foto's weer Leo en lekker staccato beschreven hoe het er allemaal aan toe gaat.
    Dat leest vanaf het begin al prettig weg.
    Al lijkt het lopen vanaf de Pyreneeën wel de 4daagse. Dat hoor je van meerdere mensen en die drukte is dan weer jammer. (vind ikzelf)
    Petje af voor je prestatie zover (lichamelijk en geestelijk) en ga zo door.

    groetjes uit A'dam.

  • 15 Mei 2014 - 09:10

    Anne-Marie:

    Fantastic! You made it to Spain! I love all the pictures. Too bad it wasn't all sunshine crossing the Pyrenees. Keep trekking cousin :)

  • 15 Mei 2014 - 13:21

    Gert-Jan Muller:

    お祝いの言葉 senior Leo,
    Gefeliciteerd in het Japans , dit na aanleiding van de ontmoeting met het Japanse stel en al die diverse pelgrims uit al de windstreken van de wereld met alweer een mijlpaal in je Camino, 2000 km en het passeren van de Pyreneeën, nu aan de Spaanse landgrens dus nogmaals felicitaciones !!!
    Wat een avontuur en niet te vergeten wat een levenservaring Leo en zo leuk om je camino zo te volgen en te delen met al de achterblijvers.
    Gaat je verder goed Leo en kijk uit naar je verhalen die wij hier op SPL/KCS ongetwijfeld tussen de bedrijven door mogen horen.

    Buen viaje, adios amigo ...

  • 15 Mei 2014 - 13:27

    Bea En Huub:

    Hoi Leo,
    Geweldig hoe je gaat. En dan nu al in Spanje,en met al die pelgrims om je
    heen moet toch een hele nieuwe impuls aan je tocht geven.
    We blijven je trouw volgen,heel veel succes verder,
    en dat gaat zeker lukken.
    Groetjes van ons.

  • 15 Mei 2014 - 21:21

    Willem:

    Hoi Leo,

    Oude doorzetter. Je doorloop tijden zijn uitstekend !!!
    Lees met veel plezier jouw belevenissen. Nog veel succes. Maar jouw kennende kom dat wel goed.

    Groetjes uit Friesland .

  • 15 Mei 2014 - 22:10

    Barry & Carlyn:

    Wat onwijs leuk ern filmpje. Je ziet er goed uit!! Dan ook nog 2000 km en Spanje bereikt. We zijn al zo trots op jou!! Veel liefs Barry en Carlyn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 56080

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: