Dag 71 en 72 - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 71 en 72 - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 71 en 72

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

12 Mei 2014 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

De route ging van Sauveterre-de-Bearn - Ostabat 27 km en van Ostabat - St.Jean-Pied-de-Port 23 km
Totaal 1962 km
Het weer zondag half bewolkt 18 gr maandag half bewolkt 18 gr.
Zondagmorgen gaat de wekker wat later ik heb een wat kortere etappe. Wandel nu in het Frans Baskenland. Dat zie je aan de huizen die zijn hoger opgebouwd en met rode kozijnen. Ook vaak met een veranda op de 2e verdieping. Het vee wordt van de ene naar de andere wei geleid via de weg. Wat een weg op levert met koeien vlaaien en schapen keutels.
Het landschap bestaat voornamelijk uit weiland op de eerste uitlopers van de Pyreneeën. En het zicht op de Pyreneeën is geweldig !!
Loop nu steeds het middaguur in de beurt van Uhart-Mixe bij de zuil van Gibraltar. Op dat punt komen 3 pelgrims wegen via Frankrijk bij elkaar. Dat geeft meteen een soort stroom van pelgrims.
We gaan daar een berg op van leisteen met een dito pad. Ik vindt het een pad wat past op de Camino.
Zo rond 15.30 komen we aan in de B&B "Gainako-Etxea" die kan in verschillende kamers z'n 32 pelgrims herbergen. Uiteindelijk komen hier 12 pelgrims binnen druppelen. s'Avonds wordt er door de eigenaar van de B&B gezongen. Het zijn voornamelijk baskische liederen het schept een gezellige sfeer.
Vandaag maandag is voor mij een bijzondere dag want ik kom aan in Saint-Jean-Pied-de-Port.
Het is een mooie wandeling vooral met het plaatje van de voet van de Pyreneeën. Er lopen verschillende pelgrims voor en achter me.
Ik kom om 14.00 aan in Saint-Jean-Pied-de-Port een erg toeristische plaatsje. Veel pelgrims en een bureau waar je info over Camino de France kan krijgen. Ook daar is het druk met pelgrims die hier willen beginnen aan hun Camino.
Ik maak samen met Barbara nog een rondje over de oude stadsmuur. Barbara gaat richting Bayonne Frankrijk. We hebben z'n 10 dagen met elkaar opgetrokken dat is dan toch een bijzonder afscheid.
Aparte sfeer zo met pelgrims die van alle kanten aan komen en morgenochtend van start willen over een bergtop van 1400 meter hoog. Ik ben nu op 170 meter. Ik schat in dat 2/3 hier start aan zijn Camino. Ik zie ze uit alle windstreken. Slaap bijvoorbeeld op een kamer met oa. 2 dames uit Australië zij kwamen in Parijs aan afgelopen zaterdag.
Er komen hier tussen de 100 en 300 pelgrims per dag.
De in de refugio Esprit du Chemin een van oorsprong Nederlandse herberg. Deze had ik gereserveerd. Het is goed dat ik dat heb gedaan want hij is nu vol. Om 19.30 gaan we gezamenlijk eten en over de Camino praten. Het is voor mij een mooie ervaring om open met elkaar te communiceren en tegelijkertijd gezellig te dineren. Over oa de problemen en redenen om hun Camino te wandelen. Het wordt op deze manier vanzelf 22.00 en dan gaat het licht uit.

Gr Leo

  • 12 Mei 2014 - 22:50

    Joost En Elly:

    Hallo Leo, in Spanje zeggen ze hola,
    Morgen ga je dan Spanje in! Wat een prestatie! Knap zoals je het doet. Leuk zo iedere twee dagen wat van je te lezen.
    Mooi hè, die Pyreneeën? Morgen mag je ze beklimmen. Hopelijk heb je helder weer, want dat levert prachtige vergezichten op. Geniet ervan!
    Tot het volgende verlag maar weer.
    Wandel en klim ze :), Joost en Elly

  • 12 Mei 2014 - 22:56

    Anneke:

    Leo,

    Wat een gezelligheid zo met z'n allen, leuk hoor.
    Schitterende foto's van de Pyreneeen, wat moet dat mooi zijn in het echt.
    Dat wordt wel wat klimmen denk als je daar zo dichtbij bent, heel veel succes en veel plezier met het laatste stuk lopen in Spanje, je hebt nog effe te gaan maar de meeste kilometers heb je achter de rug.
    Nog even doorbijten en dan heb je de tocht voltooid, SUPER!!!!

  • 12 Mei 2014 - 23:42

    Plonie:

    Hoi Leo,

    Wat een prestatie: al bijna 2000 km. gelopen!
    In deze (Nederlandse) refugio hebben wij ook geslapen. Goed dat je hebt gereserveerd.
    Morgen de klim over de Pyreneeën. Heel veel succes.
    De laatste wandelkilometers door Spanje zullen ongeveer gelijk lopen met de fietsroute naar S.d.C.
    Ben benieuwd naar jouw foto's en belevenissen.
    Geniet er in ieder geval van.

    Groeten,

    Kest en Plonie

  • 13 Mei 2014 - 04:20

    Carlyn & Barry :

    Weer een mooi stukje Leo. Geniet er maar nog even van voordat je het weet ben je op je eind bestemming. Gelukkig ben je nu bijna van het Frans spreken verlost. Grt Barry & Carlyn.

  • 13 Mei 2014 - 17:52

    Frank Bikker:

    Beste Leo,
    Zou je misschien ook eens iets kunnen vertellen over de beweegredenen van je medepelgrims om deze bedevaart te beginnen. Het lijkt mij nogal verschillend, maar zeker de moeite waard, want je zult wel vogels van diverse pluimage zijn tegengekomen!
    Groeten,
    Frank,
    de onbekende volger van jouw tocht.

  • 13 Mei 2014 - 19:23

    Ruud Uit Rijnsburg :

    Daar ben ik weer na een poos van afwezigheid. We zijn met het hele gezin twee weken ondergedoken (aardige woordspeling) geweest in Duitsland. Goeie vakantie gehad en in de tussentijd ook nog een kleinzoon gekregen.
    Op het werk is alles redelijk rustig.
    Ben je je volgende reis naar Rome al aan het plannen, daar schijnen alle wegen naar te leiden.
    Knap dat je het tot nu toe hebt volgehouden. Voelen de laatste loodjes ook echt zo of ben je gewoon
    na iedere nacht voldoende uitgerust voor het volgende traject?
    Nog 20 dagen dat je weer terugkeert?! Wat is dan weer je eerste werkdag DV:?

  • 13 Mei 2014 - 22:28

    Ton:

    Hallo Leo,

    als je dit bericht leest zal je al in Spanje zijn , de Pyreneeen over dit zal wel zwaar zijn
    maar met jou ervaring zal dit wel lukken.
    ik ben best wel een beetje jaloers op je met wat je de laatste maanden hebt meegemaakt en bezocht/belopen hebt, petje af wat zeg ik je krijgt van mij een hoge hoed wat een prestatie!!
    Leo ik wens je nog een goede reis verder met goed wandelweer, zet hem op de laatste etappe naar Santiago

    Groet, Ton.



  • 13 Mei 2014 - 23:55

    Marijke:

    jaaa hier ben ik weer eens ,
    ik heb teruggelezen en wat een verhalen schrijf je .
    mooi hoor,
    je zal nu wel in spanje zijn
    mooie foto's erbij , laat eens een foto van je voorkant maken .

    succes en op naar het laatste stuk.

    groet van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 755
Totaal aantal bezoekers 56323

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: