Dag 49 en 50 - Reisverslag uit Bénévent-l'Abbaye, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 49 en 50 - Reisverslag uit Bénévent-l'Abbaye, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 49 en 50

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

20 April 2014 | Frankrijk, Bénévent-l'Abbaye

Route ging van Crozant - La-Souterraine 26 km en van La- Souterraine - Benevent I'Abbaye 20 km
Totaal 1338 km. Het weer zaterdag zonnig 15 gr en zondag bewolkt 14 gr.
Zo, de zaterdag voor Pasen, ook hier wordt volop Pasen gevierd met in verschillende dorpen Paas festiviteiten. De bakkerijen met allerhande soorten chocolade een Paasbroden.
Ik loop sinds gisteren in het departement Greuse komende vanuit departement Berry. Op de landkaart maak ik nu een draai. De noordelijke route over Bourges komt nu bij mijn zuidelijke route. En zo draait de route nu wat rechter naar beneden in een bijna rechte lijn naar St.Jean-Pied-de-Port. De laatste stopplaats in Frankrijk.
Vanmorgen in Crozant nog wat etenswaar gekocht in een winkeltje, de enigste in dit dorp op de bakker na. Dat winkeltje wordt gerund door een oud vrouwtje dat op een stoel in het midden van de winkel zit. Ze geeft mij en ik denk ook alle andere pelgrims voor en na mij een folder met een overzicht van de kerken en hun openingstijden tot en met Limoges. Ze heeft werkelijk alles in haar zaak maar ik let wel op de uiterste verkoopdatums.
Met de verwonding van gisteren gaat het goed. Vandaag weer een voorval met 2 honden die los liepen. De eigenaar lag onder zijn auto te sleutelen maar kwam snel zijn honden tegen houden. Dat deed hij niet voor niets denk ik dan. Ik had mij er ook wat meer op voorbereid met oa mijn houten wandelstok.
Het loopt zeker op landbouwpaden en omhoog en omlaag wel lekker met een stok want ik voel af en toe mijn knieën.
Vannacht slaap ik in een oud huis wat 220 jaar geleden is gebouwd door een markies. Het huis is tot 2004 in de familie gebleven en heeft het 10 jaar geleden aan de huidige eigenaar verkocht een Engels stel. Die hebben er werkelijk een heel mooi verblijf van gemaakt veelal in de stijl van toen.
Eerste Paasdag, heerlijk ontbeten voor het eerst in Frankrijk yoghurt met müesli erbij.
Aan de lezers van mijn reisverslagen een vrolijk en gezegend Paasfeest. En zoals Plonie al opmerkte de 50ste wandeldag precies op eerste Paasdag. En ook een dankjewel voor jullie goede wensen richting mij.
In het dorpje Sagnemoussouse maak ik een foto van een koeienstelling waar vroeger de koeien in opgesloten werden om hun poten te onderhouden. Dit doet mij terug denken aan mijn jeugd op de boerderij. Onderweg kom in het Café van St-Priest-la-Feuille een Nederlands stel tegen die ik al enkele dagen in de dagboeken van de overnachtings adressen opmerk. Het zijn Dinie en William uit Nijmegen. Ook zij zijn net als ik op 2 maart begonnen met hun Camino. Ik vindt het wel lekker om weer in mijn eigen taal wat te kunnen praten. Over onze belevenissen onderweg en onze wandelplannen. Ze overnachten ook op hetzelfde adres als ik dus daar zien we elkander wel weer. En ieder gaat na de koffie weer op zijn eigen verder. We overnachten in een gite dat is een slaapzaal met stapelbedden, een keuken en badkamer. Na een ontspannen wandeldag kom ik om 15.00 aan in Benevent - I'Abbaye. Ik neem de tijd om wat rond te kijken. Ook hier is de kerk St.Barthelemy uit de 11e eeuw.

Gr Leo

  • 20 April 2014 - 20:58

    Leo En Lea:

    Hallo Leo,

    Een zalig Paasfeest en nog veel zonnige wandeldagen gewenst!!!!!!!!!!!!!!

    Van Leo en Lea

  • 20 April 2014 - 21:05

    Josefine:

    Hoi Leo

    Ik volg je al een tijdje. Leuk om je verhalen te lezen!
    Heel herkenbaar ook, ik heb hetzelfde stuk gelopen NL-Santiago.
    Ook voor mij was het wel eens zwaar.
    Vooral dat je inderdaad je verhaal niet kwijt kunt in het Frans.
    Mijn dieptepunt was in La loge aux Chevre, een dorp van één km lang met helemaal niks.
    Een oud pelgrim uit mijn dorp heeft me er doorheen gesleept per telefoon o.a.
    Maar wat me vooral heel goed gedaan heeft.....ik kwam in Chablis ook een Nederlands stel tegen.
    En bij hun kon ik mijn verhaal kwijt.
    Ik heb ervaren, je krijgt wat je nodig hebt onderweg.
    Let je een beetje op met je knieën!!!
    Dat je rugzak niet te zwaar is, en je schoenen niet te scheef gelopen.
    Ik heb van al dat lopen ook problemen overgehouden aan mijn knieën.

    Ik wens je nog heel veel plezier!!!!!
    Het is je gegund.

    Bon camino Josefine van den Hoven


  • 20 April 2014 - 21:18

    Joeri (postkantoor Meerhout):

    Beste Leo
    Zalig paasfeest, maak er een mooi weekend van
    Groetjes
    Joeri

  • 20 April 2014 - 22:31

    Elly Piggen:

    Hoi Leo,
    Ik volg je nog steeds. Leuk om te lezen. Knap hoor, dat je zo consequent schrijft! Geniet vooral van al het moois dat op je pad komt.
    Groetjes ook van Joost

  • 20 April 2014 - 23:48

    Marijke:

    hoi leo,

    nog een fijne 2 de paasdag gewenst ,
    ook fijn dat we watts app hebben
    je ligt nu hoogst waarschijnlijk al in je mandje en hoop dat je met de Nederlanders een gezellige avond gehad hebt,
    om even je verhaal kwijt te kunnen.
    succes de komende dagen en we spreken elkaar weer.

    groetjes marijke

  • 21 April 2014 - 08:39

    Audrey :

    Jij ook fijne Pasen Leo! XXX ons

  • 21 April 2014 - 17:16

    Kira:

    Leuk dat je onderweg een Nederlands stel bent tegen gekomen! Kun je even je ei kwijt en ervaringen delen. Loop je niet te hard? Misschien staat er wel een flitspaal achter die snelheidsmeter :-P XXX

  • 21 April 2014 - 21:55

    Anneke:

    Leo,

    Daar ben ik dan weer na wat dagen ziek geweest te zijn kan ik nu weer je verhalen lezen.
    Wat een K.. honden zeg, let maar goed op.
    Ik hoop dat je toch nog een beetje een paasgedachte gehad hebt, het is alweer voorbij.
    Succes maar weer en tot schrijfs.
    Je hebt er al aardig wat kilometers opzitten, petje af!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 55958

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: