Dag 69 en 70 - Reisverslag uit Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 69 en 70 - Reisverslag uit Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 69 en 70

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

10 Mei 2014 | Frankrijk, Sauveterre-de-Béarn

De route ging van Hagetmau - Orthez 30 km en van Orthez - Sauveterre-de-Bearn 30 km
Totaal 1912 km
Het weer vrijdag zonnig 20 gr. en zaterdag zon 24 gr.
Op vrijdagmorgen verspreiden de pelgrims zich over de dagetappe. Ik ga via de supermarkt ook op pad.
Maak onderweg weer z'n 25 foto's. Ik heb per km 1 foto.
Er staat bij de brievenbus van de Fransen veelal een koker wat schuin omhoog. Ik ben van huis uit nieuwsgierig dus ben gaan kijken wat daar in zit. Ik denk de krant maar nee daar doet de bakker een stokbrood in als de huiseigenaar het met een briefje erin het heeft aangegeven.
Halverwege de dag kijk ik de horizon af of dat ik de Pyreneeën kan zien en ja hoor ze komen in zicht.
Het landschap is weer aantrekkelijk om doorheen te wandelen. Ga over van het departement Landes naar Pyrenees Atlantiques.
In Orthez komt uiteindelijk de hele groep van pelgrims die vanmorgen zijn begonnen in Hagetmau weer samen. Dit maal in de refugio van Orthez.
Ik loop net als de meeste pelgrims een rondje langs de hoogte punten van Orthez. Het is een mooi stadje met knusse straatjes. Een voetgangers brug uit de 14e eeuw over de rivier de Gave de Pau die het plaatsje in tweeën splits
Terug in de refugio is onze persoonlijke kok Attila al bezig met het voorbereiden en bakken van Hongaarse Reibekuchen. Een soort pannenkoeken van aardappelen met spekjes en kaas met bloem. Ik vind het heerlijk.
Zaterdag krijg ik het zwaar de etappe is door heuvelachtige terrein. Als ik boven ben gaat het meteen weer naar beneden en dat verschillende keren. En de temperatuur werkt niet mee het is broeierig warm.
Om 15.00 komen we aan in Sauveterre-de-Bearn. Op naar de toerist info voor een overnachtings adres want er is hier geen refugio. Ook overnachtingen zijn er niet in deze plaats. Dus das nog lastig om het voor mekaar te krijgen. Uiteindelijk gaan we lopende naar een adres buiten Sauveterre-de-Bearn op de route van morgenochtend. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan ze geven alleen de straat en niet het nummer. Ook de straat blijkt niet te kloppen. Jullie begrijpen dat loopt op niks uit. We gaan terug naar de toerist info om een oplossing. Dat lukt we gooien de boel om en laten ons ophalen om 20.00 uur door de gastvrouw van ons reeds gereserveerde adres. Wat denk je dat de toerist info medewerker zegt vol verbazing blijft u tot 20.00 in Sauveterre-de-Bearn zolang, als of ze wil zeggen er is hier niks te doen of zien!!
We gaan nu Sauveterre-de-Bearn bekijken na een lekker bak koffie op het dorpsplein. Ook hier een kleine toren brug over de Gave d'Oloron met een legende over uit 1170 over een vrouw.
Als een van jullie meer willen weten van de legende van die vrouw kijk op www legende van Sauveterre-de-Bearn Garson V.
We hebben onze rugzakken bij de koffie tent neer gezet met de bedoeling daar het menu de dag te eten. Als we ons weer melden tegen 7 uur blikt dat ze vanavond geen eten klaar maken. De op naar de Auberge van Sauveterre-de-Bearn waar we een pizza scoren.
Op de afgesproken tijd komt de gastvrouw ons voor de toerist info ophalen. Ze doet nog moeilijk over het feit dat we het vanmiddag niet konden vinden, maar een beetje laten praten dan zakt het van zelf wel.
Eindelijk.om 20.30 een douch, lekker was wel even nodig !!

Gr Leo

  • 10 Mei 2014 - 21:34

    Marjan:

    Gefeliciteerd Leo met je trouwdag! Prachtig boeket rozen heb je naar Matty gestuurd, erg mooi! Je bent een trouwe schrijver, erg leuk je te volgen.
    Hartelijke groet! Marjan

  • 10 Mei 2014 - 22:16

    Ma:

    hoi Leo
    Gefeliciteerd met julli trouuwdag morgen leuk Matty verrast is met een boeket Rozen
    het gaat goed met jou met ons ook hoor wij gaan n weekje naar een huisje Maandag
    Piet brengd ons er heen fietsen mee

    wij volgen je trouw leuk je de pireneen al kan zien nu er nog over of door de bocht om naar je
    eind punt
    nu sucses en groetjes Pa Ma XXXX

  • 10 Mei 2014 - 22:30

    Kira:

    Wow pap, prachtige fotos weer en bijna op de 2000km! Keep on going! xx

  • 11 Mei 2014 - 00:45

    Anneke:

    Je maakt toch wel het een en ander mee wat slaapplaats betreft, fijn dat het toch steeds weer lukt en dan ook nog heerlijk eten, je hebt het verdient, je doet het super.
    Bijna 2000 km, ik moet er eigenlijk niet aan denken om het te moeten lopen, des te meer neem ik me petje voor je af!!!
    Prachtige foto's heb je weer gemaakt.

    groetjes e voor deze keer, een hele dikke kusssssssssssss

  • 11 Mei 2014 - 12:03

    Wim:

    2000 kilometer, dat kan een mijlpaal zijn. Maar ik kan mij ook iets voorstellen bij het hooggebergte waarvan de contouren zich met de dag scherper aftekenen. Ongetwijfeld kijk je op een dag eens achterom. Wauw!

  • 11 Mei 2014 - 17:42

    Jose Uit Schijndel:

    Ha wandelaar,
    Wat heerlijk om je wandelgangen te lezen. In Orthez geslapen op dezelfde plek als wij en wij voelden ons de jonkvrouwen van het torentje. Bijzondere plek hè! Lees met plezier je verslagen en volop herkenning. Er staat je wat moois te wachten de komende dagen. St.Jean, 2/3 van je tocht. Opnieuw een hoogtepunt. Kom goed aan, daar. Geniet nog even van rust tijdens het lopen. Veel plezier in de ontmoetingen met andere pelgrims van de hele wereld. Als ik zo je verslagen lees, ben ik opnieuw onderweg in mijn beleving. Elke dag opnieuw weer dankbaar voor alle ervaringen tijdens mijn wandeling. Met andere woorden: Geniet met volle teugen van elk moment. Het ga je goed. Hartelijke groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 59810

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: