Dag 87 en 88 - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 87 en 88 - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 87 en 88

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

28 Mei 2014 | Spanje, Sahagún

De route ging van Fromista - Calzadilla de la Cueza 37 km en van Calzadilla de la Cueza - Sahagun 23 km
Totaal 2393 km
Het weer dinsdag zon 20 gr en woensdag bewolkt 18 gr
Om 5 uur dinsdagmorgen wordt ik wakker van mijn buurvrouw een Zuid-Koreaanse die gisteravond na mij haar bed op zocht. Ze had op haar bed de wandel handschoenen liggen. Toen ze te bed ging deed ze deze aan en verder was ze helemaal aangekleed zelfs haar jas had ze aan. Ze kroop zo onder een deken. Ik werd dus wakker van haar, ze was met haar mobiel bezig en het licht daarvan stoorde mij. Ik heb haar daarop aangesproken maar ja je bent toch wakker. Vervolgens gaat ze haar rugzak inpakken en is ze weg. Dan begint de volgende zijn handel bij elkaar te zoeken, nou dan ga ik er ook maar uit.
Ben dus ook vroeg in de benen en kom door een aantal wat kleinere dorpjes. Het traject is langs een weg waar weinig verkeer op is. Vrijwel vlak met voornamelijk graan velden. Als ik rechts kijk zie ik de de bergrug Picos de Europa met zijn besneeuwde toppen. In Carrion aangekomen wandel ik langs het Santa Clara klooster. Ook bezoek ik de kerk van Santiago en bij de kerk van Santa Maria staan de pelgrims al in de rij bij de herberg van de kerk.
Het is nog te vroeg om hier te overnachten en ik heb gisteren al besloten om door te wandelen naar Calzadilla de la Cueza. Dat ligt op 17 km van hier met niks onderweg en ook geen schaduw.
Na wat gegeten te hebben en extra water ga ik op pad.
Goed 3 uur later kom ik aan bij de gemeentelijke herberg. Daar kan ik terecht het is net 6 weken terug vernieuwd opgeleverd. Ook deze is een half uur na mijn aankomst vol.
Toeval of niet er zitten hier in deze herberg op dit moment 8 Amerikanen en onderweg heb ik ook alleen maar met Amerikanen gesproken.
In alle plaatsen zijn de kerktorens bewoond met Ooievaars veelal meerdere nesten en soms ook andere hoge masten. Die kerktorens zijn brede muren niet hoog met 2 of meer kerkklokken die als ze luiden helemaal over de kop gaan.
Mijn avondeten heb ik genuttigd in het enigste restaurant hier, aan een tafel met 2 Hollandse stellen die hun Camino weer hebben opgepikt dit jaar vanaf Burgos.
Woensdagnacht is wat onrustig dat komt denk ik door de plaats van de toiletten iedereen komt langs mijn stapelbed.
Even later wandel ik weer door het glooiende Spaanse landschap.
Ben inmiddels van de regio Palencia naar de regio Leon gewandeld.
Met de verkoudheid gaat het de goede kant op ben bijna weer de oude.
De korte etappe eindigt in Sahagun. Waar ik overnacht in de oude kerk van La Trinidad. Dit gebouw is uit de 16e eeuw en nu in gebruik als gemeentelijke herberg en VVV ook kunnen er uitvoeringen van toneel en muziek in worden gegeven. Het is boven mij helemaal open dus alle bewegingen van de mensen in de VVV hoor ik en andersom denk.
Het Benedictijner klooster van San Benito gebruikte in de 18e eeuw al z'n 100.000 kg meel voor het bereiden van brood tbv pelgrims. Er staan nog delen van dit klooster overeind hier in Sahagun.
Tijdens het eten aan de tafel in de herberg is het erg gezellig met allerlei culturen door elkaar. De een maakt potje klaar de ander helpt weer iemand met het openen van een blikje en weer een wordt uitgenodigd om mee te eten enz. Eetse !!

Gr Leo

  • 29 Mei 2014 - 00:06

    Anneke:

    Jammer dat het zo rumoerig is met slapen, je komt dan toch slaap te kort.
    Wij gaan morgen op vakantie voor 10 dagen dus zal je me schrijven moeten missen en ik jou verhalen, erg jammer maar zodra ik thuis ben ga ik alles lezen. groetjes.

  • 29 Mei 2014 - 11:54

    Kira:

    Blijven rara mensen die Koreanen, wat maken die 5 minuten om aan te kleden nou uit? Wel gezellig al die Amerikanen kan optrekken :-) Ik heb even op de kaart gekeken en je bent nu al aardig op de helft van Spanje :-D xx

  • 29 Mei 2014 - 15:28

    Marianne:

    Dag Leo,
    Wat ben je al ver!!!
    Het blijft erg leuk om je verslagen te lezen, en ook je schitterende foto's te bekijken, ik waan me helemaal terug onderweg, en herken als het ware iedere stap. Ik lees wel dat er veel nieuwe voorzieningen bij zijn gekomen, maar dat moet ook wel met die grote hoeveelheid pelgrims, want wat is het druk op de Camino!
    Nog een stuk Meseta en dan komen er na Leon prachtige etappes aan, hoop dat je dan weer helemaal topfit bent, want dat wordt genieten!
    Alle goeds, buen Camino en een hartelijke groet uit Schijndel van marianne.


  • 30 Mei 2014 - 18:40

    Piet:

    Hoi Leo,
    Wat een drukte met die Yankees!
    Je gaat heel voorspoedig naar je bestemming, petje af hoor voor je prestatie!!
    Wij volgen je vanuit zuid Frankrijk.
    Nu nog de laatste loodjes volbrengen, maar daar hebben we wel vertrouwen in!!

    Een wandelgroet van Ria en Piet, zet hem op!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 56064

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: