Dag 85 en 86 - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 85 en 86 - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 85 en 86

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

26 Mei 2014 | Spanje, Frómista

De route ging Burgos - Hontanas 32 km en van Hontanas - Fromista 36 km
Totaal 2333 km
Het weer zondag half bewolkt14 gr en maandag geweldig 16 gr
Ik denk het is zondag ik slaap wat uit want ik pak mijn mobiel om te kijken hoe laat het is. Is het al 6.30 tijd om op te staan. Bij het verlaten van de stad Burgos over het universiteits terrein kom ik achter een Nederlander te wandelen. Misschien wel leuk om het gesprek hier even weer te geven. Ik loop op hem in en kan aan de sticker op z'n rugtas zien dat hij uit Nederland komt. Ik ga naast hem wandelen en zeg goedemorgen tegen hem hij zegt goedemorgen terug ik vraag hem of het goed gaat hij geeft als antwoord ja. Ik wandel nog even naast hem en ga mijn tempo lopen, met andere woorden dat was het gesprek met een landgenoot in Spanje op de Camino.
Het landschap waar ik nu wandel ligt op 900 meter hoogte en gaat van het ene plateau naar het volgende plateau waar het zicht niet zo spannend is men noemt het de Meseta.
Na een lange wandeldag daal ik af naar Hontanas. Waar 70 mensen wonen er zijn 3 a 4 herbergen en net zoveel restaurantjes annex cafés. Deze hebben allemaal hun klandizie van de Camino. Ik eet met een aantal pelgrims het bekende gerecht Paella met salade vooraf en natuurlijk vino erbij.
Maandagochtend is het al vroeg rumoerig in de herberg dus ik ben daardoor op tijd buiten. Ik voel me sinds dagen nu wat vooruit gaan wat mijn verkoudheid betreft.
De route gaat door het klooster van San Anton waar in een vleugel ook een herberg is. Nog een pittige klim naar het plateau Colina de Mostelares met weer een afdeling van 18%. Als je op z'n plateau wandelt is het mooi om te zien dat alle plateau's die ik kan zien even hoog zijn. Op enkele staat het bijna vol met windmolens. Ben met wandelen in een heel mooi glooiend terrein terecht gekomen de Tierra de Campos.
De luchten zijn heel mooi en helder.
Als ik op de droge paden wandel zie ik de voetzolen van enkele dagen terug in het pad afgedrukt staan. Het is als het hier nat is dus een slik boel.
De meeste pelgrims wandelen met 1 of 2 wandelstokken voor ondersteuning in het heuvelachtige terrein.
Op de akkers nu op 800 meter worden de gewassen allemaal beregend met water uit oa het Canal de Castilla.
Inmiddels wandel ik niet meer in regio Burgos maar in Palencia.
Bij Boadilla del Camino besluit ik om door te gaan naar Fromista. Daar kom aan om 15.00 aan en meld me aan bij de gemeentelijke herberg. Het is een rommelige boel en men spreekt alleen Spaans. Ik ben kom ik later achter de een na laatste die er nog bij kan, binnen in de slaap ruimtes is het een volle en onoverzichtelijke boel. Loop alle ruimtes af of ik een ongebruikt bed kan vinden. Na wat vragen krijg ik een niet eens onaardig bed op een goede plek en weer gelukkig een onderbed. Ik ga na een eigen douche beurt ook mijn kleding even wassen daar was 3 dagen de mogelijkheid niet voor. De zon werkt uitstekend mee het is droog als ik met een uur terugkeer bij de herberg.
Het is drukker met pelgrims dan voorgaande jaren. Ik vindt het zelf ook te druk en sluit mij er wat vanaf door mijn muziek op te zetten.
Het avondeten begint meestal om 19.00 en in de plaatsen die de pelgrims aandoen wordt altijd een pelgrims menu aangeboden voor rond de €10.
Drie gangen en wijn en bij elke gang ook nog eens 3 keuzes. Daar maak ik vaak gebruik van net als vanavond. Eetse !! en Salut.

Gr Leo

  • 26 Mei 2014 - 20:22

    Leo En Lea:

    Hallo Leo,

    Het gaat snel, geniet nog maar van de laatste weken, voor je het weet zit je aan de laatste dagen, uren!!!!

    Ik heb mijn fotoboeken erbij liggen, het zijn er twee van die tocht in Spanje, en de eerste boek is bijna uit dat betekend ook dat je bijna in de helft zit van de Camino in Spanje. Normaal kom je morgen een bord tegen met de vermelding " Santiago 463 km". Leo geniet nog van elke kilometer, elke ontmoeting met andere pelgrims. Die ene pelgrim waar het allemaal om begonnen is en die je waarschijnlijk al dikwijls bent tegengekomen wens ik nog fijne dagen op de Camino. Die pelgrim ben je natuurlijk zelf!!!!

    Groetjes uit Olen
    Leo

  • 26 Mei 2014 - 22:48

    Anneke:

    Leo,

    Prachtige foto's weer.
    Heb wel in de gaten dat hoe dichter je bij plaats van bestemming komt, hoe drukker het is, niet altijd even fijn denk ik, maar ach, zolang je maar een slaapplaats kunt vinden en goed kunt eten.
    Ben blij voor je dat de verkoudheid wat minder aan het worden is.
    Een interessant gesprek met de Nederlander, hmhm, ach ja, er zijn mensen die echt op zich zelf willen zijn.
    Het gaat nu denk wel snel. geniet er dubbel van want voor je het weet zit je weer in het ritme van werken bij de baas!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 2254
Totaal aantal bezoekers 56032

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: