Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Castel Gandolfo, Italië van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 1 en 2 - Reisverslag uit Castel Gandolfo, Italië van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 1 en 2

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

17 April 2022 | Italië, Castel Gandolfo

Zaterdag 16 april Rome > Rome 10 km.

Zondag 17 april Rome naar Castel Gandolfo 30 km. Totaal 40 km.

Om 4.15 uit mijn bed, welke ik de komende tijd niet meer zie.

Door Matty naar Schiphol gebracht, en afscheid genomen van haar voor mijn pelgrimstocht van Rome naar Santa Maria di Leuca!

Uurtje in de rij voor vlucht EJU7925 naar Rome. De vlucht ging voorspoedig, om 9.30 op de luchthaven Leonardo da Vinci aangekomen. Mijn rugtas even omgebouwd van bagage pakket naar rugtas. Met shuttle bus naar treinstation Termini in het centrum van Rome, ik kom als laatste mee anders moest ik nog 45 minuten wachten op de volgende, een gelukje. Heerlijk nog wat hoogtepunten langs gelopen die ik bij de vorige pelgrimstocht op de laatst dag heb bezocht. De fontein van Trevi, het Pantheon, Piazza Navona, de Engelenburcht en natuurlijk het St. Pietersplein. Daar waren de Hollanders een bloemen groet aan Paus Franciscus aan het opzetten. Daar heb ik nog contact kunnen maken met een kennis van ons uit Lisse die ook in de bloemen heeft gewerkt en al enkele jaren mee helpt op het St. Pietersplein. Ze was hard aan het werk met z'n 20 collega's om er wat moois van te maken. Dat was heel bijzonder want het wordt goed beveiligd en afgeschermd. Inmiddels is het 16.00 uur op maar de slaapplaats dus voor vanavond, het pelgrims onderkomen van de organisatie die verantwoordelijk voor de Via Francigena en de Via Francigena del sud. Nu loop ik dus de laatst. De eerste heb ik in augustus en september 2019 gelopen. Hier wordt ik hartelijk ontvangen waar ik mij opfris, het is hier in Rome toch al gauw 25 graden midden op de dag. Om 20.00 is het avondeten klaar, er zijn hier 4 pelgrims oa 2 uit België op de fiets onderweg naar Constantinopel. Terwijl ik dit schrijf zit ik op een klein terrasje in de wijk Trastevere, prima start van deze tocht dacht ik zo. De voeten werden gewassen door de hospilarissen voor de maaltijd. Gezellig en goed gegeten de 4 pelgrims en de 3 hospilarissen. 22.00 uur het licht kan uit.

Zondag 17 april, 1e paasdag om 8.30 uur ga ik na uitgezwaaid te zijn door de hospilarissen op weg naar het Paas gebeuren op het St. Pietersplein. Bijna iedereen is al na 2 beveiligings checkpoints op zijn plaats. De bloemen staan mooi. De fanfare komt en ik ga verder, op weg over de Via Appia Antica. Het is best wel druk met fietsers en wandelaars, het is paaszondag wellicht is dat de reden. Langs de Via Appia Antica staan z'n 15 km lang tot in Frattocchie voornamelijk grafzerken en mausoleums van Romeinse keizers. De Via Appia Antica is door keizer Appius Claudius Caecus in 312 v.Chr van Rome naar Brindisi aangelegd. Er is van de oorspronkelijke ondergrond niet veel over, kleine stukjes zijn nog de grote keien inclusief de oude karren sporen. Prima wandel weertje. Vanaf Frattocchie gaat het tot 480 meter omhoog naar Castle Gandolfo wat op een rand ligt van een oude vulkaan ligt. In de krater heeft zich een meer gevormd. Hier slaap ik in Centro Mariapoli wat een soort congres centrum is van de katholieke kerk. Ik ben de enigste die hier vannacht slaap. Het is groot en er is een receptioniste en verder niemand. Het lopen ging prima, er prettig dat mijn rugtas duidelijk minder zwaar is als de vorige tocht.


  • 17 April 2022 - 23:00

    Anneke Van Der Niet:

    Wij wensen je heel veel succes Leo met je tocht. Leuk om weer de mooie dingen te zien en te gaan zien, ben weer benieuwd naar al je verhalen

  • 18 April 2022 - 08:32

    Carlyn:

    Klinkt als een goede start. Geniet ervan Leo! Dikke kus van Faelien succes opa

  • 19 April 2022 - 20:29

    Plonie:

    De kop is eraf, Leo!
    Heel veel succes en plezier op deze tocht. Ben heel benieuwd naar je verhalen en belevenissen.
    Groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 56018

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: