Dag 45 en 46 - Reisverslag uit La Châtre, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 45 en 46 - Reisverslag uit La Châtre, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 45 en 46

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

16 April 2014 | Frankrijk, La Châtre

Route ging van St-Amand-Montrond - Le-Petite-Preugne. 34 km en Le-Petite-Preugne - La-Chartre 29 km
Totaal 1226 km. Het weer dinsdag zonnig 14 gr en woensdag zonnig 16 gr.
Zo ik ben nieuwsgierig hoe mijn ontbijt er uitziet hier in de Foyer Jeunes Travailleurs. Nou een beetje ongeregeld.
Het is dinsdagmorgen iedereen doet zijn eigen ding en zegt geen gedag tegen elkander en gaat op weg. Nou dat doe ik ook dus op voor de volgende wandel dag. De start is wat traag. Ik denk dat het komt door de wat kille omgeving hier, ik raak wat gewend aan het enthousiasme op mijn andere overnachtings adressen maar als ik eenmaal wandel komt het ritme er snel weer in.
Op een bosrijk pad zie ik dat de natuur al aardig wordt aangewakkerd door de steeds feller wordende zon. Er is volop leven in gekomen, zoals muggen, vliegen, regenwormen, hommels, vlinders enz. Er wordt hard gewerkt om hun soort in stand te houden. Ook de planten groei is enorm en explosief. Het lopen op dit soort paden wordt al lastiger. De bomen die ik hier zie, staan voornamelijk op de heuvelruggen maar hebben ook een ander gezicht gekregen. Tot 2 a 3 dagen geleden zat het blad nog in de knop maar dat is nu anders. Nog even en ik loop in de schaduw van de bomen.
Ik ben nu in het departement Cher vernoemd naar de gelijknamige rivier. Kleine huisjes vallen mij op doordat ze een vaste buiten trap tegen de kopgevel hebben. Daarmee kunnen ze op zolderverdieping komen en scheelt het ruimte in hun toch wel kleine huisjes.
Ik krijg weer een warm onthaal in Le-Petite-Preugne bij Monique en Pierre, op mijn overnachtings adres. Heerlijk bij hun aan tafel wat wil je drinken waar kom je vandaan zet je rugtas daar maar even neer waar slaap je morgen enz.
Ik sluit de dag af met een goed gevoel want het was een mooie gevarieerde wandeling en heb een heerlijk onderkomen voor de nacht.
Welterusten !!
Woensdagmorgen op jacht naar herten net voor St.Jeanvrin volgens Monique. Vroeg op en door het mooie landschap en ja hoor ik zie op enige afstand 1 Chevreuils hert om het op de foto te zetten is het te ver weg. Trouwens het ontbijt was niet zo Frans, wat ik niet erg vond ze had er zelf gebakken meergranen brood bij gelegd nou dat ging er wel in.
Het is weer een mooie wandeldag geworden waarbij ik af en toe de indruk had dat ik in Noord Amerika rond liep vanwege de grote boerderijen, Ford pickup's, uitgestrekte graanakkers, mooie bungalow's en Campers.
In het gehucht Neret sta ik weer even stil bij de vrijheid die we met z'n alle hebben waardoor ik oa mijn Camino kan en mag lopen. Hier staat een herdenkings monument voor parachutisten die op deze plek zijn gefusilleerd in 1944.
In elk dorpje staat wel een herdenkings monument voor de gesneuvelden uit de eerste wereldoorlog 1914-1918.
Ik kom La Châtre binnen via het Chauvigny Chateau waar alleen de toren nog van intact is en vanaf 1734 tot 1937 dienst deed als gevangenis. Het Chateau is in 1424 gebouwd. Nu is het in gebruik als museum. Er was hier ook een link met de pelgrimage naar Santiago de Compostela. Vroeger gingen de pelgrims hier door een poort bij de Notre-Dame maar er is nu niets van over.
Ik slaap in de pelgrims opvang van de pastorie van de Saint Roch. Het is een grote kamer met 5 bedden en wat keukengerei en douche met wc.

Gr Leo

  • 16 April 2014 - 19:49

    Willem Van Der Meer:

    Hoi Leo,
    Gaat ie goed ? Kom je toevallig tegen bij het zoeken naar mijn zoon z,'n adres op waar ben je nu.
    Klein stukje gelezen maar ik denk dat je je wel vermaakt. Gr. Willem

  • 16 April 2014 - 21:41

    Marijke:

    hoi leo,

    gaat best met je ,
    matty is geweest lekker op het fietsie ,
    was ff gezellig.
    je maakt mooie foto's en je schrijft leuk .

    succes broer gr van mij

  • 17 April 2014 - 17:12

    Anneke:

    Hej Leo,

    Wat een prachtige natuur kom je tegen, heerlijk om te zien hoor.
    Wat een verschil van mensen kom je tegen, de een heel enthousiast en de ander zegt niets, haha een ochtendhumeurtje zeker???
    Heerlijk om te lezen dat het goed met je gaat, ga zo door.
    Vanmiddag je zusje Marijke even gesproken, ook over jou natuurlijk, haha we kwamen elkaar tegen bij de apotheek.
    groetjes, Anneke

  • 17 April 2014 - 20:48

    Piet:

    Hoi Leo, onregelmatig kijk ik ff naar je vorderingen, maar het gaat je goed af,petje af!
    Het is wel een mooi land hè en groot. In Neret zijn wij een paar jaar geleden op vakantie geweest en hebben daar de nodige kilometers gewandeld, maar natuurlijk geen vergelijking met de jouw haha pffff.
    Hier is het wel een stuk kouder, dus jij hebt een goeie keuze gemaakt!
    Wij gaan volgende maand naar zuid Frankrijk, heerlijk, je warmt ons al op met je fofo' 's en belevenissen!
    Hou vol zet hm op en wees lief voor je voeten.
    Groet Piet en Ria.

  • 17 April 2014 - 21:17

    Leo En Lea:

    Hallo Leo,
    Ik volg nog altijd met grote belangstelling Uw pelgrimstocht. Een heel stuk heb je al gedaan en uit Uw verslagen kan ik afleiden dat je er heel erg kunt van genieten. De route die je nu volgt heb ik niet gedaan, ik ben vanaf Nevers een eigen weg gaan volgen over het centraal massief en Clermont-Ferrand om dan in Figeac terug op de pelgrimsweg te komen. Vanwaar je nu bent, tot St.Jean Pied de Port is landschappelijk wel het mooiste, een zalig gebied om door te lopen. Sinds ik je ontmoet heb in Westerlo (Belgie) ben mentaal ook een beetje op stap door in mijn eigen documentatie te volgen. Eens je in Spanje bent is het ook gedaan met zoeken naar overnachting, ginder is het zo dat de Spanjaarden op zoek gaan naar de pelgrims, héél gemakkelijk en een zorg minder. Hoe is het met je schoenen???, als ik daar in de buurt aankwam zat ik al door mijn eerste schoenzolen en heb ik "post restant" nieuwe schoenen laten opsturen.
    Leo, geniet nog van je pelgrimstocht en weet dat ik door je te ontmoeten ook terug de kriebels krijg om nog eens op stap te gaan naar St.Jacob.

    Heel veel pelgrimsgroeten.
    Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 55962

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: