Dag 91 en 92 - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 91 en 92 - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 91 en 92

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

01 Juni 2014 | Spanje, Astorga

De route ging van Leon - Villadangos del Paramo. 22 km en van Villadangos del Paramo - Astorga 29 km
Totaal 2501 km
Het weer zaterdag zonnig 20 gr en zondag zon 22 gr
Zo weekend maar ik sla weer over, het is voor de 91e dag achtereen wandelen voor mij !! Bij het verlaten van het Café gisteravond was het erg drukt in de straten van Leon. Vrijdagavond in Spanje, is flaneren door de straten en over de boulevard's en er is wat te vieren voor de voortgezet onderwijs studenten. Want wanneer ik begin aan mijn wandel etappe om rond 8 uur in de morgen is de jeugd nog bezig uit de bars te komen en lopen door de straten.
Ik begin dus wat later en wandel rustig langs de N-120 dus mijn muziek helpt mijn met afleiden van het drukke verkeer.
Onderweg probeer ik wat aan een beter eet patroon te houden want ik krijg steeds meer last van mijn maag. Ik moet bijna dagelijks pillen gebruiken om mijn maag in bedwang te houden.
Na het middaguur komt het omgebouwde school gebouw van Villadangos del Paramo dat als gemeentelijke herberg dienst doet in zicht. Hier is ruimte genoeg dus ik kan mijn slaapzak weer uitrollen. Als ik mijn spullen bij elkaar heb om even lekker te gaan douchen zie ik een vrouw op haar bed liggen met ijs op haar scheenbeen ze heeft een ontsteking op die plek. Het is Anneke uit Nederland. Dit is een typische wandel blessure die eigenlijk niet over gaat als je uren per dag blijft wandelen.
Tijdens het douchen krijg ik een snijwond onder mijn grote teen van een gebroken tegel. Hier ga ik zorgvuldig mee om met sterilon, watten en plakband. Er is in de herberg waar ik nu ben toevallig ook een verpleegkundige die de Camino wandelt Marja, zij heeft er ook even naar gekeken.
Ik zoek even een café op om een bakkie koffie te doen en de dag vast te leggen. Het is zaterdag en de manlijke bevolking zit aan tafels een kaartspel te doen dat heet Tute. Ik zie dit ook wel op andere dagen in diverse gelegenheden.
Weer sta ik zondagochtend op een schappelijke tijd op en wandel naar het eerst volgende plaatsje San Martin del Camino waar ik mijn ontbijtje nuttig. 2 uur later kom ik door Puente Hospital de Orbigo waar me toch een mooie lange Romeinse brug ligt !! Hier kan ik erg van genieten z'n stukje geschiedenis en netjes gerestaureerd. In 1434 rond de naamdag van de heilige Jacobus speelde zich er een uitdaging van Don Suero de Quinones een ridder uit Leon af. Voor het hele verhaal kijk dan even op het internet.
De Romeinse brug ligt over de rivier de Orbigo.
Na een laatste vlakte met een helder zon boven me ga ik naar Astorga. Zie ook rechts voor mij de besneeuwde bergtop van de Sierra de Ancares, het terrein gaat voor een andere uitdaging zorgen.
Van de snijwond onder mijn teen heb ik geen noemenswaardige last gehad tijdens het wandelen.
Om 14.00 uur sluit ik aan in het rijtje in de gemeentelijke herberg van Astorga. In deze plaats heeft Gaudi het bisschoppelijk paleis gebouw. Er zijn ook opgravingen te zien onder glas van een Romeinse stadsdeel uit de 3e eeuw. Ook hier zo op zondagmiddag een gezellig Mayor Plaza met een mooie oude gevel van het stadhuis. Het is ook een vestigingstad. Ik begeef mij tijdens de laatste dagen tussen pelgrims die ik nog niet heb ontmoet en de pelgrims van z'n 1 a 2 weken geleden zie ik bijna niet meer. Komt denk ik door dat ik toch behoorlijk wat kilometers maak. Is ook een beetje de bedoeling anders wordt het te veel een kliekje en ik wil ook met andere pelgrims in contact komen.
Ga zo een mooi terras met parasol opzoeken en een koud biertje scoren en zo rond 19.00 uur naar een restaurant om het pelgrims menu te eten met wat pelgrims.
Ja het is best zwaar zo !!

Gr Leo

• 01 Juni 2014 - 17:47

Carlyn & Barry:

Klinkt weer goed. Veel plezier met de laatste lootjes!

• 01 Juni 2014 - 19:33

Theo En Paulien:

Hoi Leo,

Gelukkig gaat het met je verkoudheid weer goed, maar houd je maag goed in de gaten. ga vooral door met genieten. We hebben de foto's gestuurd, hopelijk heb je ze ontvangen.

groet Theo en Paulien.

• 01 Juni 2014 - 19:48

Plonie:

Hoi Leo,

Ik geniet nog steeds van je verslagen, de foto's en de herkenning. In diverse refugio's die je noemt, zijn wij ook geweest. Leuk!
    Respect voor al die dagen die je nu al aan het lopen bent!
    Succes met de laatste etappes!

Groeten,
    Kest en Plonie

• 01 Juni 2014 - 20:40

Pieter:

Leo,
    klinkt goed allemaal maar ook af en toe benauwd.
    denk aan je kladden en je lurven.
    steeds weer leuk te lezen dat je het naar je zin hebt en het je goed gaat.

bon courage.

gr uit A'dam,
    Pieter.

• 01 Juni 2014 - 21:07

Anneke:

Je maakt wel allerlei dingen mee, voorzichtig met je teen, houd het goed in de gaten. Goed eten en drinken op z'n tijd met een biertje, dan hou je het vast lang genoeg vol. Groetjes vanaf de camping. Xxx

• 01 Juni 2014 - 23:26

Marijke:

hoi leo,

ik schrijf niet zo vaak, maar vergeet je niet .
    het worden echt de laatste loodjes, en erg druk om je heen op het spaanse gedeelte.
    je doet het goed . laat je niet gek maken.

veel succes nog

groet van hans en marijke

• 02 Juni 2014 - 06:43

Audrey:

Hoi Leo ,
    Klinkt goed allemaal... Behalve die wond dan. Veel sterkte en plezier verder
    Met je tocht!
    Liefs Audrey Sjoerd

• 02 Juni 2014 - 08:03

Dag Leo :

ik heb je maagprobleem voorgelegd aan een vriend van me die ook de camino heeft gedaan. DRINK ZO WEINIG MOGELIJK (LEES "GEEN") KRAANTJESWATER MEER !!! daarvan krijg je de befaamde TURISTA. overschakelen op flesjeswater is de boodschap.

mvg
    joeri (Postkantoor Meerhout, Belgie)

• 02 Juni 2014 - 20:00

Kira:

Mooie foto's weer pa, wel fijn dat je een Nederlandse verpleegster tegenkomt op je toch wanneer je haar nodig hebt. Zo weet je zeker dat het goed zal genezen. xx

• 03 Juni 2014 - 10:29

Piet:

Hallo Leo
    Een grote prestatie dat je het volbrengt , althans dat korte stukkie moet voor jouw geen probleem meer zijn. Geweldig hoor! en boeiende verslagen van wat je allemaal voelt, beleeft en ziet.
    Veel plezier straks als je aankomt.
    ome Piet en tante Wil