Dag 21 en 22 - Reisverslag uit Aubigny-les-Pothées, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 21 en 22 - Reisverslag uit Aubigny-les-Pothées, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 21 en 22

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

23 Maart 2014 | Frankrijk, Aubigny-les-Pothées

Route ging van Olloy-sur-Viroin - Rocroi Fr. 27 km en van Rocroi - Aubigny-les-Pothees 23 km.
Totaal 586 km.
Kosten € 641
Het weer zaterdag regenachtig met hagel 11 gr. zondag bewolkt weer en hagel. 8 gr.
Zaterdagochtend wordt wakker door gestommel van jeugd die hier ook de nacht door brengen. De route gaat door het Oignies forrest wat mijn in Frankrijk moet brengen. De hele dag door zo'n bos is niet zo mijn ding. Na de middag kom ik in Frankrijk en sluit ik het 2e route boek de "Via Monastica" en begin in het 3e boek de "Via Campaniensis ". Het boek wat ik door België heb gebuikt was prima en sloot goed aan op de route zelf. Langs de route had het Vlaams genootschap van St. Jacob stickers aangebracht. Wat enorm hielp bij het vinden van de juiste weg. Maar dan moet je wel goed opletten. Ik ben 3 maal verkeerd gelopen je kan ook zeggen niet de juiste weg. Dat kwam voornamelijk door dat ik even mijn boek of de aanwijzingen verwaarloosde, afgeleid door wat ik onder weg zag. Daar hou ik het maar op. Er was een vraag van Johan via de reacties op mijn vorige verslag over mijn route keuze. Het is een delta van wegen uit Europa richting Santiago de Compostela. Het zijn oude wegen die rond de 1200 jaar oud zijn. Ik heb voor deze op elkaar sluitende routes gekozen omdat het de meeste rechte lijn is naar Santiago de Compostela. Ook omdat over betreffende route's de boeken vrij nieuw zijn en in het Nederlands. Hoop ook op deze 3000 km lange route collega pelgrims tegen te komen. Das nog maar 1 keer gebeurt en wel in Lisse op mijn 2e wandel dag. En langs bekend routes voor pelgrims overnachtingen mogelijkheden en voor een pelgrims budget. Dit zijn oa een aantal redenen voor mijn route keuze.
Zondag op naar Aubigny-les-Pothees door het Foret Domaniale des Potees.
Een productie bos. Het loopt lekker weg en kom aan in L'Echelle waar een kasteeltje uit 1603 met bij behorende kerk opsiert. Het is rond 11 uur en heb er 17 km opzitten tijd om uit te zien naar rust met een bakkie. Komt er een man uit het gemeentehuis ( het kasteeltje) hij heeft net gestemd voor een nieuwe gemeenteraad met burgemeester. Ik informeer of hij hier in de buurt een gelegenheid weet om wat uit te rusten bij het gebruik van een bakkie koffie. Hij moet behoorlijk denken het zijn hier kleine dorpjes, maar komt uiteindelijk met de suggestie om met hem mee naar huis te gaan en daar wat te drinken. Dat vindt ik ook prima. De man stelt mij voor aan zijn vrouw en zoon, hij spreekt een beetje Engels met hier en daar wat Frans. Ik heb daar 45 minuten met hun over oa het dorpje het kasteeltje het stemmen enz. Dit is hun 2e huis voor de vrije weekenden. Hij was nog aan het verbouwen, het is deels ook uit 1600. Het was tot 1920 een bar geweest met mooie kenmerken uit die tijd. Nu staan er 2 grote potkachels op hout vuur de boel warm te houden. Dit vindt ik mooie belevenissen.
Wat mijn opviel de laatste dagen is dat ik zie dat men bezig is de voorraad brandhout weer op peil te brengen. Als ik zo tegen de avond buiten ben in een plaatsje ruik ik de geur van het verbranden van hout in de kachels en fornuizen.
Vanavond heb ik half pension bij een overnachtings adres waar veel pelgrims langskomen en het is compleet met hulp voor de overnachtings adressen tot en met Reims. Volledig in het Frans maar ik red me. Deze mensen zijn een partij enthousiast enorm, met dagboeken foto's van eerdere pelgrims. Waar ik vandaan kom wordt op de kaart van Nederland ingetekend !!!. Ook mijn pelgrims paspoort krijgt een stempel. Helemaal goed geregeld.

Gr Leo.

  • 23 Maart 2014 - 18:45

    Kira:

    Wat grappig/ leuk dat stel waar je deze nacht overblijft. Ze zijn er zelf ook helemaal mee bezig zo te lezen, leuk is dat. En je zit nu ook echt in het derde land, gaat snel zo :D xx

  • 23 Maart 2014 - 18:51

    Frank Bikker:

    Ik heb de indruk dat je het nu echt leuk gaat vinden. In ieder geval die beschrijving van die laatste ontmoeting en ik denk dat als je eenmaal Frankrijk uit bent een heleboel van je oude schoolkennis van die taal weer is bovengekomen, zodat je weer een beetje gezellig kunt tokken.
    Succes, Frank de onbekende, maar wel de nieuwsgierige.

  • 23 Maart 2014 - 19:19

    Marian:

    Hoi Leo. Ik ben erg benieuwd wanneer je Petra achterop loopt. Zij heeft Reims erop zitten. Wellicht dat ze je aan adresjes kan helpen. IK neem aan dat je weet over wie ik het heb. Zij heeft ook een eigen weblog en is aktief op FB. Geniet ze en buen camino.
    Hartelijke groet, Marian

  • 23 Maart 2014 - 20:00

    Marlijn Meijs:

    Beste Leo, (zal ik maar zeggen)

    Lees met regelmaat verslagen van pelgrimgangers naar Santiago.
    dacht steeds wat is het nog lang voordat wij vertrekken.
    Als ik je nu volg door Belgie kan ik zeggen binnen de 2 maanden komen wij achter je aan per fiets vanuit Zuidlimburg.
    Maar dan dwars door Wallonie, Luik, Huy,Namen,Charleroi, Mons en dan bij Vallencienes de grens over om bij Cambrai op de route te komen.
    Wij zijn een duitse en een nederlandse dame op de fiets.
    Vind het knap hoe je steeds aan je overnachtingsadressen komt of heb je die al van te voren besproken?
    Wanneer wil je in Santiago aankomen? Misschien tot ziens in Santiago!

    Wens je een buen camino.

    Marlijn Meijs


  • 23 Maart 2014 - 20:13

    Huub:

    Hoi Leo , Leuk je verslagen te lezen , de reis voert langs prachtige kerken en abdijen dat spreekt mij met mijn rk achtergrond wel aan ik proef dat je dit een fantastische ervaring vind maar ik vraag mij af waar je de motivatie vandaan haalt om dit te volbrengen .
    We blijven je volgen en zijn toch op deze manier een beetje betrokken.
    Succes met de tocht door Frankrijk
    Groet Huub mede namens Bea

  • 23 Maart 2014 - 22:29

    Anneke:

    Hoi Leo,

    Wat super leuk dat je Johan noemt in je verslag en dan ook uit legt waarom je deze route zo loopt, super man, bedankt.
    Geniet er maar van, je bent al aardig op dreef.

  • 23 Maart 2014 - 23:32

    Jan En Marg:

    Hoi Leo, volgens ons ga je lekker, we genieten van je verhalen, fijn dat je zo regelmatig schrijft, is voor jezelf ook leuk, anders vergeet je snel iets!
    Je komt door prachtige streken zo aan de foto's te zien, dank daarvoor, we blijven je volgen, lieve groeten uit Lelystad

  • 25 Maart 2014 - 12:29

    Marijke:

    hoi leo,

    je gaat nog vloeiend frans spreken !!!
    je gaat hard en je zit aan pittige afstanden per dag ,ik hoor je niet meer over je voeten dus die gaan goed denk ik. ze zijn helemaal gewend aan lopen dat word dus afkikken als je terug bent
    hier is het heerlijk voorjaar alles gaat uitlopen en het gras is erg groen al 2 x gemaaid!!
    doe je best en hou vol groet van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 55940

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: