Dag 19 en 20 - Reisverslag uit Viroinval, België van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 19 en 20 - Reisverslag uit Viroinval, België van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 19 en 20

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

21 Maart 2014 | België, Viroinval

Route ging van Dinant - Givet 25 km en van Givet - Olloy-sur-Viroin 27 km.
Totaal 536 km. Kosten € 605
Het weer donderdag zonnig 18 gr. vrijdag regenachtige 13 gr.
Het is de eerste keer dat ik van een ontbijt buffet gebruik kan maken. Ik neem het ervan. Ga vroeg op pad zo rond 8.15 uur is de Maas rechts van mij en ga de brug over van de zijrivier de Lesse. Na 12 km komt het plaatsje Hastiere waar een kerk staat de Onze-Lieve-Vrouwkerk uit 1055 die staat aan mijn pad. Deze is bijna 1000 jaar oud en was toen al een baken voor de Pelgrims naar Santiago de Compostela.
De tocht trekt zich voort over een pad dat door de zon word beschenen. Wat daardoor lekker opwarmt. Een bomen rij houd de wind uit het pad. Ik zie de natuur ontwaken zo vroeg in de lente zoals vlinders die zich op de warmte van dat pad vrolijk laten meenemen.
Na de middag kom ik de grens over even voor Givet Frankrijk. Ik kom om 15.30 bij mijn overnachtings adres aan. Refuge Paroisse Notre-Dame in Givet. Daar staat wel een poort open maar verder is alles dicht, en zie ook geen teksten die lijken op bovenstaande overnachtingen. Zie ook geen kerkgebouw, ik denk even mensen op straat te vragen of dit het bedoelde adres is. Ik schiet iemand aan wat denk je is het Mr Collin die ik ook moet treffen op dit adres !! Hij zegt mij dat ik om 17.00 terug kan komen dan heeft hij de sleutel. En zo geschiede. Het is een klein optrekje met 3 bedden met alles der op en der aan. Prima voor een pelgrim, ik zie in het gasten boekje dat er dit seizoen al enkele hebben overnacht.
Het is vrijdag, 7.30 als ik Givet uit loop. Voor het overnachtings adres van vanavond moet ik mij voor 16.00 melden dus ben daarom vroeg gestart. Het pad gaat wat door bossen en er moet geklommen worden, het gaat me goed af.
Het is inmiddels gaan regenen en doe voor de eerste keer mijn regenkleding aan. Ik vind het nooit lekker z'n extra pak aan maar het moet wel wil ik een beetje droog blijven.
Inmiddels kom ik aan in Aubrives waar zich naast het Hotel de Ville een klein bakkertje bevindt. Ik naar binnen en met een prima bakkie koffie in mijn hand begint het 2 maal stevig te regenen. Nou de koffie begint steeds beter te smaken !!! Want alles wat nu valt valt niet op mij. Als ik weer op stap ga blijkt de meeste regen voor vandaag te zijn gevallen.
Bij Mazee ga ik de grens weer over terug België weer in.
In het dorpje Treignes doe ik een Café aan bij de kerk. Er zijn 3 mensen in het Café. Ik raak aan de praat met een man van ongeveer 65 jaar. Hij vertelt dat zijn dochter van hieruit naar Santiago de Compostela is gelopen enkele jaren geleden. Ze is nu overleden maar de Camino wilde ze nog voor ze het niet meer kon. Dat is gelukt zij hij met rode ogen.
Zo heeft ook deze man een band met de Camino net als veel andere mensen die ik ontmoet op mijn Camino.
Rond 14.30 meld ik mij aan bij mijn overnachtings adres Centre Europeen Louis Delobbe in Olloy-sur-Viroin. Sober maar alles wat ik nodig heb is aanwezig.

  • 21 Maart 2014 - 19:44

    Marian:

    Hoi Leo,
    Wat een leuk idee dat je steeds de afstand en de kosten bijhoudt. En wat leg je grote afstanden af.
    Fijn om je camino op deze manier te volgen.
    Buen camino
    Marian

  • 21 Maart 2014 - 19:44

    Jacobs Noel:

    Mooi Leo ;;volhouden jongen ;;mooiste moet nog komen onderweg en volg je naar ginder naar onze Heilige Jacobus ;;je vriend en pelgrim van op de spoorweg naar Tienen ;;;DUIM voor je ;;;maak er maar iets mooi van ;;;je vergeet het nooit meer


  • 21 Maart 2014 - 21:01

    Ma Van Eeden :

    Hoi Leo
    je bend al een heel stuk op weg fijn het goed gaat
    Broer Piet vroeg naar jou en hoe het gaat ..
    vertelde de reis verslagen op de leptob kon volgen
    en het heel goed gaat
    nu wandel ze succec groetjes Pa Ma v Eeden

  • 22 Maart 2014 - 12:26

    Anneke:

    Hoi Leo, Even een vraagje van Johan.
    Je zult het heus wel weten hoe je moet lopen, maar volgens Johan ga je niet echt rechtstreeks op je doel af en loop je nogal aardig meer kilometers dan nodig.
    Mijn vraag is, is dit dan de uitgestippelde route die makkelijk loopt, of misschien toch niet wetend dat je omloopt zo.
    We zijn benieuwd naar je reactie.

    Succes maar weer.

  • 22 Maart 2014 - 21:01

    Marion Chen:

    Ha Leo, vanavond met Matti gebeld, heel verhaal gehoord, wat geweldig 30km per dag lopen!
    Ik ga je verslagen nu regelmatig bijhouden. Volgens mij leef jij in een heel andere wereld, ben je al 'ont-strest'? Veel succes verder in la France. Marion en Wha Shen.

  • 22 Maart 2014 - 21:20

    Barry En Carlyn:

    Leo je kan al beetje je Frans oefenen dus, hopelijk gaat dit je goed af! Leuk dat je van de week even geskyped hebt met Barry :-). Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1123
Totaal aantal bezoekers 55927

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: