Dag 81 en 82 - Reisverslag uit Tosantos, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 81 en 82 - Reisverslag uit Tosantos, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 81 en 82

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

22 Mei 2014 | Spanje, Tosantos

De route ging Najera -Santo Domingo de la Calzada 22 km en van Santo Domingo de la Calzada - Tosantos 28 km
Totaal 2218 km
Het weer woensdag half bewolkt 16 gr en donderdag bewolkt harde wind 12 gr
Gisterenavond kom ik terug in de herberg is het er erg gezellig met gitaar en zang van de herbergier. De sfeer is toch bijzonder met zo'n internationaal gezelschap. Maar we moeten ons aan de tijd houden om 22.15 gaat het licht uit.
De volgende ochtend woensdagmorgen zijn er zelfs pelgrims die de wekker zetten om 6 uur terwijl dan iedereen al zo'n beetje op is.
Het wandelen gaat erg zwaar voor mij het is berg op en ben snotverkouden. Gelukkig is het een wat voor mij korte etappe.
De hele dag dreigt het te gaan regenen, uiteindelijk blijft het bij dreigen.
Het landschap is gevuld met koren en koolzaad in het zaad. Bieten en druiven vol in de groei.
Dit op een hoogte van 500 meter. Het is een mooie afwisselend gebied om doorheen te wandelen.
In Ciruena wat groot deels uit een nieuwbouwwijk bestaat ga ik in de plaatselijke bar bij een Nederlandse vrouw zitten Erni. Erni zegt dat ze mij kent van deze blog op waarbenjij.nu. Ze vond het toen ze nog thuis was leuk om op die manier een indruk te krijgen van de Camino. Erni geeft aan er wel wat van opgestoken te hebben.
Om 12.15 ben ik in Santo Domingo de la Calzada en sluit aan in de rij bij zusters Cisterciënzer abdij van de Anunciacion herberg.
Na een uur ga ik in het plaatsje een broodje eten en wat rond kijken. Er is hier een Cathedral waar in een afgesloten plek leggende kippen worden gehouden. De entreeprijs is € 6 dus Leo loopt door.
Ik voel me snel minder worden dus om 16.00 ligt deze jongen in zijn slaapzak en weet nergens meer van. Om 18.00 uur ben ik wakker en ga ik wat eten en dan weer terug naar mijn slaapzak.
Donderdag, ik ben nieuwsgierig hoe het gaat. Ik heb goed ontbeten en 2 pillen Paracetamol van Michelle uit Australië op.
Het wandelen gaat makkelijk dus dat valt mee maar ik heb op 2 shirts en een lange broek na alles aan getrokken. Ik wil me warm houden en er staat een harde koude wind.
Een uurtje later kom ik naast een Amerikaan uit Texas, Alan te lopen. Het gesprek gaat over olie de economie en schaliegas uiteindelijk gaat het over de Camino. Blijkt hij enkele jaren terug alleen de Appalachian trail gelopen te hebben. 3800 km in 5 maanden over de bergrug in het Oosten van Amerika daar zijn duidelijk minder voorzieningen dan waar ik nu wandel.
De harde wind en regen dreiging maken het wel zwaar en koud.
Kom met wandelen nu op een hoogte van 800 meter.
Ga ook van de regio La Rioja naar de regio Burgos.
De etappe gaat voornamelijk langs de autoweg N -120 dat geeft niet veel rust om met mensen te praten met ook nog die harde wind.
In Tosantos ga ik van de route af voor de herberg waar ik wil slapen. Om 14.00 sta ik bij de herberg voor de deur, beheerd door de Federacion de Asociaciones del Camino de Santiago. Ik krijg een slaapplaats in de rij met slaap matten die tegen elkander liggen.
Ik draag de hele reis mijn slaap matje mee ongebruikt maar hij komt nu van pas want ik vindt het aanwezige matje wat dun en daardoor ook te koud.
We gaan om 19.30 met z'n alle het avondeten klaarmaken en daarna nuttigen met aansluitend een gebedsdienst.
Ook dit is donativo, dus ik doe een gift in de bus. Het is weer een nieuwe belevenis in mijn rij met speciale ervaringen op mijn pelgrims tocht naar Santiago de Compostella.

Gr Leo

  • 22 Mei 2014 - 20:56

    Kira:

    Goed verhaal weer papa, hopelijk valt de verkoudheid verder mee en is deze snel over! xx

  • 22 Mei 2014 - 21:24

    Anneke:

    Leo,

    Wat vervelend dat je verkouden bent, je voelt je dan altijd wat minder maar fijn dat je toch goed gelopen hebt.
    Verstandig om vroeg je matje op te zoeken en goed te eten, heel belangrijk.
    Morgenavond vier ik mijn verjaardag en ik ga een flinke borrel nemen op jou, je verdiend het.
    Ook zal ik een kaarsje bij mijn moeder aansteken en vragen of ze je de laatste kilometers wil helpen, haha
    Ze kon zelf ook tamelijk goed lopen.
    Sterkte met je verkoudheid en maar hopen dat het snel over is.
    Jammer dat het weer niet zo best is, maar ach, dat zal vast snel beter worden.

    groetjes

  • 22 Mei 2014 - 23:24

    Pieter:

    Leo,
    nu niet ziek worden hé.
    Je moet nog effe, dus let goed op jezelf.
    Kalm an maar, anders val je dadelijk nog om.

    gr uit A'dam.

  • 23 Mei 2014 - 06:38

    Eugene Uiting:

    Hoi Leo, let goed op jezelf vooral die wind is verraderlijk. Leverde mij in 2008 longontsteking op dus voorzichtig. Ik liep na een dikke week bedrust met softshell. Beschermt tegen de wind als je warm bent van het lopen. Nou heel veel sterkte Dank voor je verhalen en buen camino. Rustig aan groet eugene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 56027

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: