Dag 41 en 42 - Reisverslag uit Saint-Pierre-le-Moûtier, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 41 en 42 - Reisverslag uit Saint-Pierre-le-Moûtier, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 41 en 42

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

12 April 2014 | Frankrijk, Saint-Pierre-le-Moûtier

Route ging van Guerigny - Nevers. 17 km en van Nevers - St-Pierre-le-Moutier 33 km
Totaal 1132 km.
Het weer vrijdag zonnig 20 gr en zaterdag zonnig 22 gr.
Vrijdagmorgen geef ik tijdens het ontbijt aan bij Nico dat ik na 3 dagen samen weer alleen verder ga. Het haalt mij te veel uit mijn eigen Camino.
Bij Nico leefde ook het idee dat het voor hem ook een minder goed gevoel geeft. Een gevoel dat we niet wilden, we willen juist vrij zijn. Het eigen kunnen zijn en het zelf willen doen en zelf richting geven want het is zijn/mijn Camino. We besluiten bij deze om ieder zijn eigen pad te gaan. Dit om het in de komende tijd prettig met elkaar te hebben en houden, want we gaan nog wel het zelfde pad. Voor meer dan 2.5 maanden !!!!
Tegen de klok van 12 uur kom ik aan in Nevers, best een aardig grote stad. Ik heb een druk programma ga eerst naar Bernadette. Ze ligt opgebaard sinds 1925. Best een apart gezicht om iemand zo te zien liggen achter glas. Volgende stop de toerist info om info over de stad en een overnachting van morgen te regelen. Ook naar de 11e eeuwse St.Etienne kerk die in die eeuw een belangrijke halte was voor pelgrims op weg naar Santiago de Compostela.
En ik geniet er ook van om even een uurtje te rusten en kijken naar wat er om mij heen zoal gebeurt. Ik gebruik die tijd ook om wat te schrijven. In dit geval in het centrum van Nevers. Heerlijk de Franse cultuur opsnuiven. De kathedraal St.-Cyr St.-Julitte V. is gebouwd op de ruïne uit de 6e eeuw van een doopkapel. Ook de oude torenpoort uit de 14e eeuw is een bezoek van mij waard.
Als ik na al dat moois mij begeef naar het overnachtings adres wordt ik verrast door het enthousiasme waarmee ik word onthaald. Donativo kan ik heel wat gebruiken en waar een prijssticker op zit nou ja dat moet betaald worden. Maar het slapen, douchen enz is in principe gratis voor pelgrims onderweg. De gastvrouw en gastheer zijn zelf enkele jaren geleden van hier naar Santiago de Compostela gegaan te voet in 72 dagen, daar komt hun liefde voor de Pelgrims denk ik vandaan.
Weekend ook hier maar ik merk er niet veel van dorpjes en wegen zijn net zo rustig als andere dagen. Wat mij opvalt in het nieuwe route boek is dat vanaf Vezelay ik nu voornamelijk op asfaltwegen loop. Dit merk ik ook aan mijn voeten vooral mijn hielen gaan wat protesteren. Hier moet ik wel alert op reageren met tape of andere middelen.
Net nog opgehouden door een boerin op leeftijd die uit de melkstal kwam. Ze ratelde in het Frans natuurlijk heel wat weg. Ik kon daar niets van maken maar als ze door heeft dat ik het niet versta en ik mijn rugzak laat zien inclusief st. Jacob schelp vindt ze het geweldig. Je moet je voorstellen dat er langs haar boerderij dagelijks pelgrims voorbij trekken.
De bounderys worden minder en het landschap wat glooiend.
Als het na 13.00 uur wordt de laatste dagen , doe ik mijn best om toch wat uit de zon te blijven, hij krijgt behoorlijk wat kracht dan. Ik heb weer een machtig mooie overnachting en zit nu in de tuin mijn avondeten te nuttigen.
Weer nieuwe volgers op mijn verslagen, welkom. En van mij ook een dank voor de reacties die ik aandachtig lees.

Gr Leo

  • 12 April 2014 - 21:48

    Kira:

    Lekker, een rustig dagje tussendoor. Vandaag op een verjaardag verteld over je voettocht en daar kreeg ik weer vele respectjes naar jou toe! Mooie foto's weer. Leuk zo'n molentje in Frankrijk. XX

  • 13 April 2014 - 11:53

    Anneke:

    Leo,


    Heerlijk om dan toch weer alleen op pad te gaan, als je het prettiger vind moet je daar inderdaad aan toe geven.
    Leuk om al die foto"s te mogen bekijken, super.
    Veel loopplezier nog.

    XXX Anneke

  • 13 April 2014 - 12:34

    PA MA :

    HOI LEO
    even een groet van ons het gaat goed he hoop de voeten het goed houden ///
    die moet het vooral doen Mooien foto s wat een mooi land

    hou je goed succes en tot schijfs Pa Ma xxxxxx


  • 13 April 2014 - 21:17

    Matty:

    Je foto's zijn prachtig.
    Kan niet wachten om ze allemaal te zien.
    Ga zo door. Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 56042

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: