Dag 27 en 28 - Reisverslag uit Talus-Saint-Prix, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 27 en 28 - Reisverslag uit Talus-Saint-Prix, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 27 en 28

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

29 Maart 2014 | Frankrijk, Talus-Saint-Prix

Route ging van Germaine - Moussy 20 km. en van Moussy - Talus-St-Prix 35 km.
Totaal 750. km. Kosten € 948
Het weer vrijdag zonnig 16 gr. Zaterdag zon. 18 gr.
Als de dames nog slapen en ik wakker ben maak ik even mijn verhaal van donderdag af. Het schoot er een beetje bij in met zo'n gezellige avond. Niet erg want dat is ook een van de doelen met mijn Camino de contacten. Vrijdagmorgen met z'n drieën een ontbijtje in elkaar gezet prima. Om 10 uur zijn de wandelschoenen aan. Eerst nog wat bos daarna loop ik tegen een mooie uitspanning aan het "Le Royal Champagne" een hotel uit 1814 in het centrum van de champagne streek.
Het is dan 11 uur tijd voor koffie , de dames uit Schijndel volgen ook en Frans was wat eerder begonnen komt ook uit de verte aan gelopen. Uiteindelijk wordt het weer erg gezellig. Met name de ambiance waar we in verkeren is bijzonder, als de rekening komt moeten we even slikken maar we hadden het moment niet willen missen.
De tocht trekt zich voort door de champagne druiven velden en dorpjes. Waar ook wat duurdere auto's en huizen staan. Ook breng ik een bezoek aan de Abdijkerk van de Saint Pierre d'Hautvillers. Een Benedictijner abdij waar Don P'erignon rond 1680 keldermeester-intendant was. In die tijd vond hij een methode uit om mousserende wijn te maken. Champagne dus.
Bij vijven meld ik me bij de receptie van Auberge Champenoise in Moussy. Kamer 1 wordt voor vannacht mijn verblijf. De dames uit Schijndel hebben hier ook een kamer dus prikken we gezamenlijk een hapje
Vrijdagmorgen ben ik vroeg uit de veren, want er staat een lange etappe op het programma. Voor 7 uur heb ik mijn broodjes voor overdag bij de bakker ingekocht. 7.15 wil ik uit checken maar dat gaat niet de receptioniste krijgt de computer niet aan de praat. Het wordt uiteindelijk om 8.15 geregeld. Valt wel mijn vroege start in het water, nou ja ik ga op pad en het is mooi weer om met laag zonnetje foto's van het Franse landschap te maken.
Epernay laat ik achter me. Het wordt de hoofdstad van de Champagne streek genoemd met 120 km ondergrondse gangen om de wijn onder goede omstandigheden te laten rijpen. Er liggen constant 200 miljoen flessen opgeslagen. Sommige tunnels zijn tegen betaling te bezoeken met aan het eind van de rondleiding jaja een glas champagne.
Laatste stuk van zaterdag loopt ik in weids open akkerbouw landschap.
Ik overnacht in de Abdij van Reclus uit het jaar 1142. Maar wat een mooi adres zeg de Abdij, die niet meer als zodanig in functie is. Nu is het privé bezit en woont er de Marie van het dorp. Hier wordt alleen een bed en douche en kookgelegenheid aangeboden, het wordt zelf een potje eten koken. Das zeker geen probleem want de 2 dames uit Schijndel overnachten ook in deze Abdij. Daar komen we wel uit.
Er was van uit de reacties nog een vraag of ik de Franse taal machtig ben. Nou tot november niet maar ik heb 10 lessen Frans gevolgd en dat helpt best wel. Verder heb ik een kaartje gemaakt met de woorden die ik hier het meest gebruik in het Frans en schrijf daar ook de fonetische tekst bij. En na een vraag zeg ik s'il vous plait en als men iets voor mij doet zeg ik dan merci. En niet te vergeten de hulp die ik krijg van de 2 dames uit Schijndel.
Leuk alle reacties bij mijn verslagjes, en een welkom aan de nieuwe volgers.

Gr Leo.

  • 30 Maart 2014 - 08:33

    Audrey Sjoerd En De Rest :

    Hoi Leo, we lezen jou verslagen met veel plezier elke keer weer !! Groetjes ook van Fedde

  • 30 Maart 2014 - 22:31

    Anneke:

    Hoi Leo,

    Erg leuk om de dames steeds tegen te komen, toch gezelliger dan alleen volgens mij, geniet er van.

  • 31 Maart 2014 - 23:24

    Barry Schaefers:

    Hoi Leo,zo te lezen gaat het lekker vlot en gezellig.leuk om te lezen.

    Groetjes piet en barry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 56048

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: