Dag 107 en 108 - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 107 en 108 - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 107 en 108

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

17 Juni 2014 | Spanje, Fisterra

De route ging van Muxia - Finisterra 30 km en van Finisterra - Finisterra 8 km
Totaal 2897 km
Het weer maandag zon 26 gr. dinsdag zon 28 gr.
Met een bijzonder gevoel op pad deze maandagochtend. Het is de laatste grote wandeldag hier in Spanje.
En weer een mooie wandeling met wat zee zichten en bossen met veel varens.
Kom weinig pelgrims tegen wat ik heerlijk vind kan ik genieten van het feit dat het gelukt is allemaal. Onderweg een café voor een stop, waar ik de tijd neem want het is maar 30 km vandaag dus ik ben zo rond 13.30 bij een herberg die mij aan staat want er is een groot aanbod.
Ook is belangrijk of hij in het centrum ligt en aan zee. Want ik ga er natuurlijk even in om het in stijl af te sluiten. Ik ga de Atlantische Oceaan in aan het eind van de wereld. Het weer werkt mee want het is een lekker temperatuurtje. Het water is fris maar als ik door ben is het zelfs lekker. Daarna het bekende douchen wat altijd lekker is.
In de herberg heb ik slapen met ontbijt, ze bakken zelf brood en dat ziet er goed uit bijna zoals thuis. Kan ik alvast wat wennen!
Finisterra is ook een visserij plaats met natuurlijk wat toerisme vanwege de ligging en er is ook een stukje zandstrand. Er is wel veel meer te beleven als in Muxia gisteren. Ik zie behoorlijk wat pelgrims die ik al ontmoet had op de Camino. Ze zijn hier met de bus heen gekomen en zijn daardoor meteen 3 a 4 dagen ingelopen op mij. Is wel leuk om ze zo nog te kunnen feliciteren met elkaars Compostela.
De laatste wandeldag, dinsdag, ik ga wat later ontbijten het is pas om 7.15 open. Ik hoef mij niet te haasten. Ik wandel naar Capo de Finisterra het laatste rots puntje van Galicië wat het verste in de Atlantische Oceaan steekt. Daarom heet het Fisterra. Ben rond 8.30 daar en zoek een mooi plekje voor mijn officiële afsluit "ceremonie" het verbranden van mijn wandelkleding. Het brand best en krijg daar de nodige gevoelens bij van voldoening dat het goed verlopen is. En blijdschap dat ik na 108 dagen er een mooie punt achter kan zetten en een bijzondere ervaring rijker.
Ik heb in deze tijd van de vrijheid genoten. En op deze wijze mijn kleding verbranden is daar een mooi symbool voor.
Vanaf Finisterra ga ik via gemotoriseerde vervoer naar huis.

Als er volgers zijn die een vraagje hebben of iets waar van ze willen dat ik daar wat over nog wat schrijf of reageer kan dat. Vanaf nu reageer ik via reacties op het laatste verhaal als daar natuurlijk behoefte aan is. De verhalen blijven minimaal 1 jaar staan met bijbehorende foto's.

Voetje voor voetje ging de een voor de ander van Lisse naar Santiago de Compostella en Finisterra. Van 2 maart tot en met 18 juni. 108 dagen 2897 km 106 verschillende bedden en 4 landen. Iedereen gaat zijn weg ik ging even deze weg.

Mijn dank gaat uit maar mijn echtgenote. Matty dankjewel dat je mij de ruimte hebt gegeven. Ons gezin dank ik voor de steun. De naaste familie. Collega pelgrims die ik ontmoet heb voor en tijdens mijn Camino. Vrienden, Collega's op het werk, buren, hospilaris en de mensen die ik hier vergeet.
En ook gaat mijn dank uit naar mijn werkgever de KCS voor het bieden van de ruimte aan mij om mijn Camino te kunnen volbrengen.

Gracias. Merci. Danke. Thanks. Dank !!
Ik sluit af met,

Gr Leo.

  • 17 Juni 2014 - 18:31

    John:

    Nogmaals van harte gefeliciteerd met het behalen van de finish!!
    Mooi dat het allemaal gelukt is, top!!!

    Groet,
    John Heemskerk

  • 17 Juni 2014 - 19:07

    Marian:

    Hoi Leo. Bedankt voor het delen van je belevenissen. Fijne thuiskomst en laat nog eens weten over een jaar wat de camino met je heeft gedaan. Het ga je goed. Groetjes Marian

  • 17 Juni 2014 - 19:36

    Marjan:

    Prachtig avontuur Leo en dat in 108 dagen! 108 is een heilig getal in veel religies, een gebedsketting bestaat uit 108 kralen, een mooie dag om je tocht mee af te sluiten!
    Oh..en wij wonen op 108 ;-)

    Hele goede thuisreis en geniet vooral heel veel na.
    Veel liefs, heel veel respect voor dit mooie pad wat je bewandeld hebt.
    Marjan

  • 17 Juni 2014 - 19:39

    Wim:

    Mooi, van je wandelkleding. Bijzonder. Het luidt een nieuw stuk van je leven in. Dat van na de Camino.Met een inspirerende bundel bagage.
    Het ga je goed!

    Groet Wim

  • 17 Juni 2014 - 19:42

    Joke:

    Leo.

    Van harte gefeliciteerd met het behalen van je grote wandeltocht!
    Fantastisch hoor, je had ook alles perfect geregeld! Mooie foto's en je reisverhalen, heel goed!
    Het was net, alsof je zelf weer op reis was!
    Zelf ben ik twee keer, naar Santiago geweest op de fiets! Daarom Leo was dit zo leuk,
    omdat jij het nu lopend deed! Dat is toch weer anders!
    Ik hoop, dat je weer zal wennen aan het leven hier in Nederland! Maar deze ervaring, kunnen ze
    jou, nóóit meer afnemen! Geniet ervan!
    Gr. Joke. [Rooversbroekdijk].

  • 17 Juni 2014 - 20:31

    Joost En Elly Piggen:

    Hallo Leo,
    Van harte gefeliciteerd met het halen van de "Finisterra" oftewel de finish.
    Wij zijn benieuwd wat het op termijn met je gedaan heeft.
    Goeie reis terug, al gaat die wel wat sneller als de heen weg.
    Misschien zien we elkaar nog eens op de Pelgrimshoeve en anders via de mail.
    Hartelijke groeten van Joost en Elly

  • 17 Juni 2014 - 20:37

    Gerry :

    Hoi Leo van harte met het behalen van jouw camino een fantastisch resultaat heb genoten van de foto`s
    "prachtig allemaal" goede reis terug en tot gauw

    groetjes Gerry

  • 17 Juni 2014 - 20:54

    Leo En Lea:

    Hallo Leo,
    Het is al een tijdje geleden dat we U aangesproken hebben in Westerlo (Belgie) en ondertussen ben je dan aangekomen in Finisterra. Met heel veel plezier en herinneringen heb ik Uw tocht langs deze weg gevolgd en mee beleefd. Ik denk dat je heel erg genoten hebt van Uw Camino, het is een ervaring die je nooit meer zal loslaten!!!!

    Hetgeen mij zeker is bijgebleven uit Uw reisverslagen is Uw kontakt met andere pelgrims, ik was daar niet zo goed in maar met ook op stap te gaan heb ik veel ervaring opgedaan en als ik nu onderweg een pelgrim ontmoet zal ik hem zeker aanspreken. Daarom heb ik U ook aangesproken in Westerlo en wil ik U langs deze weg nogmaals bedanken voor de fijne ontmoeting.

    Een gevoel dat bij mij heel sterk aanwezig was toen ik zelf op stap geweest ben, was de ruimte en de vrijheid die ik kreeg binnen mijn relatie met Lea en mijn werk, om deze tocht te kunnen maken. Nu lees ik in Uw verslag dat jij dat ook zo ervaart en zo zie ja maar dat je nooit alleen op stap bent maar dat familie en vrienden ook mee onderweg zijn.
    Leo, geniet nog van de laatste dagen dat je ginder bent, een veilige thuiskomst en misschien ooit eens tot ziens.

    Heel veel pelgrimsgroeten,
    Leo en Lea

  • 17 Juni 2014 - 21:25

    Edwin Christiaans:

    Gefeliciteerd Leo met het behalen van de finish !

  • 17 Juni 2014 - 22:09

    Bea En Huub:

    Hoi Leo,

    Gefeliciteerd met het behalen van je einddoel.
    En nu naar huis, waar Matty en de kinderen op je wachten.

    Want voor hun was het ook een hele lange weg.

    Een behouden thuiskomst en we hopen je gauw te zien.

    Veel liefs Bea en Huub.

  • 17 Juni 2014 - 22:29

    Anneke:

    Hoi Leo,

    Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn om het nu afgesloten te hebben, je Camino.
    Je kunt er vast nog vaak genoeg op terug kijken, we zijn heel nieuwsgierig naar je verhalen.
    Wat een mooie afsluiting om de Atlantische oceaan in te gaan, geweldig moet dat geweest zijn.
    Wij wensen jou een hele goeie terugreis, een fijn wederzien van je gezin, geniet van je meissie en tot wederhoren.
    Een behouden thuiskomst!!!

    groetjes, Anneke

  • 17 Juni 2014 - 22:31

    Plonie:

    Hoi Leo,

    Je hebt dus ook het laatste stukje volbracht!
    Mooi om jouw weg zo af te sluiten. En inderdaad, het is hierboven ook al genoemd: dit nemen ze je nooit meer af en deze tocht zal altijd als een hele bijzondere en mooie herinnering met je meegaan.
    Dank je wel voor het mee laten genieten gedurende deze 108 dagen.
    Goede reis naar huis. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat je daar weer "geland" bent.

    Groeten,
    Kest en Plonie

  • 17 Juni 2014 - 23:46

    Pieter:

    Leo,
    ik denk te lezen dat de Camino je het e.e.a. heeft gedaan.
    Draag het met je mee de rest van je leven.
    Blijf gezond, geniet ervan en het gaat je goed.

    Dank voor het mogen mee beleven van je reis.
    Het was een bijzondere.

    gr,
    Pieter.

  • 18 Juni 2014 - 08:01

    Kira:

    Mooi dat je je kleding hebt verbrand als afsluiter. Je sokken zagen er goed belopen uit, prachtige afsluiter zo ook met een dipje in het water :-D Ik wist dat je het zou gaan halen, daar heb ik geen moment aan getwijfeld.
    Zie je snel vaderlief!

  • 18 Juni 2014 - 08:52

    Michelle:

    Hi Leo
    Congratulations on your wonderful achievement.
    It was great walking with you from St Jean to Burgos. You were always great company and provided wonderful encouragement to myself and Tania.
    We made it to Santiago on the 14th. It took us 33 days to get there and that's when Tania said enough, so we caught the bus to Fisterre. We did walk the last few kilometres to the lighthouse the end and that was fantastic.
    We left Santiago yesterday and are currently enjoying the sights of Lisbon before going to Rome on the weekend.
    I wish you a wonderful trip home and much celebrating when you see your family and friends.
    Cheers
    Michelle.

  • 18 Juni 2014 - 08:58

    Marijke:

    Mooi leo dat zit erop
    Als een speer ben je gegaan
    Nooit aan getwijfeld of je het zou halen
    Goede thuis reis
    En tot gauw

    Liefs marijke

  • 18 Juni 2014 - 09:31

    Pa Ma:

    Hoi Leo
    nog maals gefeliciteerd
    en wat een mooien afsliuting die verbr en duik
    goede thius reis en tot gauw

    groet liefs Pa Ma

  • 18 Juni 2014 - 11:27

    Theo En Paulien:

    Knappe prestatie Leo, van harte gefeliciteerd. Mooi dat je je kleren hebt verbrand, we zien dat er zelfs gaten in je sokken zaten. Kan ook bijna niet anders na 108 wandeldagen.

    Dat je nog maar lang mag nagenieten.

    groet,

    Theo en Paulien

  • 18 Juni 2014 - 13:28

    Anne-Marie:

    Gefeliciteerd! Congratulations! You did it!

  • 18 Juni 2014 - 18:23

    Marg En Jan:

    Leo,
    Gefeliciteerd, super, we hebben van je genoten, we zullen je verhalen missen,
    Goede reis naar huis en de groetjes voor Matty, lieve groeten uit Oostenrijk, oh, net een doelpunt voor Nederland tegen Australie! Marg en Jan

  • 18 Juni 2014 - 20:04

    Piet :

    Hallo Leo

    Buitengewone prestatie! Nogmaals gefeliciteerd en geniet ervan.
    Goede terug reis.
    Ome Piet en tante Wil

  • 18 Juni 2014 - 23:22

    Barbara:

    Leo,

    thanks for sharing your experiences in this blog. Whenever I had a look at it, I enjoyed it very much as it raised a lot of memories. Thanks also for your company in France, which was a pleasure to me. All the best for the journey back home. Luckily you still have some days off work to get used to "usual" life.

    Ultreia e Suseia
    Barbara

  • 22 Juni 2014 - 18:53

    Joyce Himbrecht:

    Dag Leo,

    We zijn weer thuis. De terugreis van Santiago naar Brussel verliep prima en donderdagmiddag was er een grote verrassing thuis, een surpriseparty. Familie en vrienden bijeen om mij te verwelkomen. Schitterend was het!
    Jij nog van harte gefeliciteerd met jouw Camino: van Lisse naar Santiago de Compostela. Dat is nog eens een pelgrimstocht!! Ik hoop dat het je goed gaat. Ik denk dat we zeker moeten acclimatiseren en ook zullen we met veel plezier aan onze camino's terug denken.
    Geniet nog even van je vrije tijd en wellicht komen we elkaar nog eens tegen bij de bijeenkomsten van het Genootschap!
    Hartelijke groeten van Joyce uit Dordrecht.

  • 23 Juni 2014 - 00:50

    Guusje:

    Hoi Leo, gefeliciteert met het behalen van je doel. Ik heb nog niet alles gelezen, maar heb genoten van je verhalen. Het is een heel bijzondere tocht. Ooit doe ik hem je na. Ik benijd je echt. Dat wordt nog lang nagenieten. Tot ziens. Guusje

  • 25 Juni 2014 - 11:36

    Arnoud:

    Fantastisch! :-) Grt, Arnoud

  • 03 Juli 2014 - 10:27

    Betty Heemskerk:

    Fantastisch Leo, dat je dit toch zo mooi gedaan hebt.
    Ik zie dat je enkele dagen weer thuis bent, dat zal wel wennen zijn.
    Maar in Nederland kun je ook nog steeds prachtig wandelen.
    Groet Gerard en Betty

  • 05 Juli 2014 - 18:32

    Marianne:

    Proficiat, Leo, mooi gelopen!!!
    Dank voor al je verhalen en je prachtige foto's, daardoor kreeg ik het gevoel gewoon mee verder gelopen te zijn ná onze wandeldagen in Noord-Frankrijk.
    En tja, nu ben je dan weer thuis, en begint er als het ware weer een nieuwe pelgrimstocht, namelijk om al die bijzondere ervaringen te integreren in het leven van alledag... Succes daarmee en alle mogelijke goeds!
    Marianne uit Schijndel

  • 24 Juli 2014 - 13:19

    Piet Bijlsma Hillegom:

    Beste Leo,

    Met belangstelling het artikel in het Witte Weekblad van 23 juli jl gelezen. In de eerste plaats van harte gefeliciteerd. Zal het fijn vinden wanneer je in de gelegenheid bent mij bij te praten over je ervaringen die je in de maanden dat je onderweg bent geweest, hebt opgedaan. Ben nl. van plan deze tocht ook te ondernemen met als startplaats Amsterdam of Haarlem. Ben nu 67 jaar maar wil nog graag een en ander doen. Hoop dat ik een reactie van je krijg via mijn mailadres. Woon thans in Hillegom en vanaf eind augustus in Lisse. Via de mail krijg je dan mijn telefoonnummer, kunnen we misschien een keer afspreken.

    Met vriendelijke groet,
    Piet Bijlsma Hillegom

  • 02 Mei 2021 - 10:06

    Paul Ursem:

    Hallo Leo,

    een heeeele late reactie! Heb jouw verhaal met plezier gelezen. Heb dezelfde route vanuit Alkmaar met mijn broer gelopen in 2015. Af en toe heb ik heimwee en zoek een reisverslag van iemande die dezelfde route heeft gelopen. Als je wilt kan je de onze nalezen op:
    henkpaulendelangewegnaarsantiago

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 5311
Totaal aantal bezoekers 55927

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: