Dag 103 en 104 - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 103 en 104 - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 103 en 104

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

13 Juni 2014 | Spanje, Negreira

De route ging van Santiago de Compostella - Santiago de Compostella 0 km en van Santiago de Compostella - Negreira 23 km
Totaal 2792 km
Het weer donderdag zon 30 gr vrijdag zon 28 gr
Zo ik probeer uit te slapen maar het seminarie is gehorig dus ben op donderdag toch om 7.15 uit de veren. Heb een drukke dag voor de boeg dus ga ik op het centrum aan via het parque de Belvis.
Hier ontbijt ik even en ga dan op zoek naar een kapper dat is wel nodig na 6 weken denk ik zo. Bij het ontbijt ontmoet ik 7 vrouwen die elk afzonderlijk aan hun Camino zijn begonnen en nu alle 7 door gaan naar Finisterra. Tijdens hun Camino zijn ze een hechte groep geworden.
Een andere ontmoeting is met een stel uit Nederland dat ik op de trappen van de seminarie tegen kom. Ze zijn beide 40 jaar getrouwd met hun echtgenoot maar die overlijden enkele jaren terug. De twee stellen kennen elkaar ook al meer dan 30 jaar. Na het overlijden van hun echtgenoten is hun contact sterker geworden en wonen nu 1 jaar samen. En ze doen de Camino samen natuurlijk, met als doel om vrij met elkaar verder te gaan en de nare tijd van wat jaren geleden een plaats te geven. Mooi toch zulke ontmoetingen.
Om 11.00 in de Cathedral waar elke dag om 12.00 uur de pelgrims mis wordt opgedragen. Met als klapstuk het zwaaien met de wierook Botafumeiro. Dit gebeurt met 8 broeders met een bestuurder. Aan een lang touw hangt het wierookvat en dat zwaait bijna door de hele Cathedral. Maar dat gebeurd niet elke dag er gaan wat verhalen waarom dat is maar ik weet het niet. Maar de Cathedral is overvol. In de Cathedral wordt St Jacobus vereerd. Met enorme grote bouwsels van goud uitziend materialen.
Na een broodje op het Praza Da Immaculada ga wat straatjes door en regel wat zaken voor als ik in Finisterra ben. Ook verzamel ik nog wat info over mijn wandeling naar Finisterra. Na een terrasje in de avond met wat pelgrims waarvan er enkele vanwege tijdnood met de bus heen en weer gaan naar Finisterra taai ik af.
Vrijdagmorgen ga ik aan mijn laatste 4 wandel etappe's beginnen.
Heb gewoon zin om het zo te doen dus met goede zin op pad. Al gauw word het weer een mooie wandeling. Ontmoet Bob en Wilma uit Staphorst hij heeft een andere pelgrims weg gelopen vanuit Sevilia en heeft er al 1000 km opzitten. Zijn vrouw heeft zich bij hem gevoegd in Santiago de Compostella. Samen wandelen ze naar Finisterra als afsluiting.
Af en toe kom ik pelgrims tegen net een gezellige hoeveelheid.
Passeer bij Ponte Maceira een mooie Romeinse burg over de Rio Tambre en ook het plaatsje is mooi. De eerste wat grotere plaats is tevens mijn eind bestemming voor vandaag. In Een privé herberg "Lua" rol ik alleen mijn binnenslaapzak uit want het is pittig warm. Dit is in het centrum met het oog op de voetbalwedstrijd van vanavond Spanje en Nederland.
De huizen hebben hier even meer sfeer als voor Santiago nu met rode dakpannen en wat meer kleur in de opbouw.
Ik wandel nu tussen de 100 en 400 meter hoogte.
Er zijn wel wat minder cafés onderweg daar moet ik dan even opletten net als in Frankrijk van het voorjaar !! Van veel pelgrims is geen sprake, als ik een inschatting maak tussen de 100 en 150 pelgrims.
Na een lekker maaltijd is er tijd hier in Spanje voor de wedstrijd die ik ga volgen natuurlijk.
Via deze bedank ik een ieder die mij heeft gefeliciteerd met het behalen van Santiago na 2769 km en 102 dagen en daarmee mijn Compostela.
Ben erg verrast door de reacties en felicitaties.
Dank !!

Gr Leo

  • 14 Juni 2014 - 12:50

    Bert Duindam:

    Hoi Leo. Heb net pas doorgekregen dat je een verslag bijhoudt. Heel indrukwekkend en een enorme prestatie !. succes en kijk nu al uit naar de verhalen. grt Bert Duindam

  • 14 Juni 2014 - 14:58

    Anneke:

    Leo,

    Het gaat dan toch echt gebeuren, op weg naar het einde.
    Nog even en je bent er.
    Je hebt heel wat verhalen gehoord en heel veel verschillende mensen meegemaakt, zo zie je mar weer, niet een mens is gelijk.
    Ik hoop dat je genoten heb van de wedstrijd, wie had ooit verwacht dat ze met zo'n stand zouden winnen.
    Tot wederhoren.

  • 14 Juni 2014 - 17:34

    Jan Zuidhoek:

    Hoi Leo

    Jeetje man wat een geweldige prestatie.
    Schitterende mooie verhalen en foto's
    Ik kan heel goed begrijpen dat je dit graag wilde gaan doen.
    Toen je mij vertelde wat je ging doen had ik totaal geen idee wat er ging gebeuren maar wat ik nu allemaal lees en zie. Super gewoon!!!!

    Groetjes Jan Zuidhoek

  • 14 Juni 2014 - 18:43

    Piet:

    hoi Leo
    Nogmaals gefeliciteerd met deze grote prestatie! en veel inspiratie en kracht voor de laaste etappes naar Finistera.
    Heel mooi kerel!

    Ome Piet en tante Wil

  • 14 Juni 2014 - 21:41

    Barry & Carlyn:

    Leo wat heerlijk dat je een dag in Santiago hebt genoten. De cathedraal ziet er waanzinnig uit. Geniet van je laatste kilometer en kom dan lekker naar huis. Fijn dat je bij kapper bent geweest kunnen we je bij thuiskomst herkennen ;-)

  • 15 Juni 2014 - 07:56

    Martin Oudeboon:

    Leo,

    Gefeliciteerd met je geweldige prestatie.
    Deze tocht zal een deel van je leven zijn geworden waar je altijd op terug zult blijven kijken.
    Ik heb genoten van je verslagen.

    Groeten, Martin Oudeboon

  • 15 Juni 2014 - 10:55

    Piet Schaefers:

    Hoi Leo,leuk verslag weer en mooie foto's en hoe was de stemming in Spanje na de voetbal uitslag?

    Gr.piet

  • 15 Juni 2014 - 19:49

    Marion Chen:

    Ha grote wandelaar,

    En dan ben je er ineens! Gefeliciteerd, wat een prestatie! Wij thuis hebben dankzij jouw verslagen en foto's onze eigen camino gelopen, eh, gelezen. Ik wist niet dat er zoveel omheen was, het is gewoon een wereld op zich. En nu op naar het einde van de wereld. Groetjes Marion.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 756
Totaal aantal bezoekers 55968

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: