Dag 101 en 102 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 101 en 102 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 101 en 102

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

11 Juni 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

De route ging van Melide - Santa Irene 31 km en van Santa Irene - Santiago de Compostella 25 km
Totaal 2769 km
Het weer dinsdag geweldig en woensdag ook geweldig
De dinsdag begin wat later voor mij want ik lig op een slaapzaal waar pas om 6.45 een wekker af gaat. Zelf heb ik geen wekker gezet meestal word ik wel wakker van pelgrims die vroeg op pad gaan.
Als ik even later wandel merk ik dat ik er wel voordeel aan heb want ik voel veel meer kracht in mijn lijf. Het is een hele mooie wandeletappe geworden door de eucalyptus bossen die heel anders ruiken als de bossen in Nederland. De boeren dorpjes die zich aan elkaar lijken te rijgen en waar de straten door de koeien stront wat extra's uitstraling geven. Het weer dat geweldig is. Achter elke bocht weer een ander gezicht. Geen rechte stukken en niet langs een weg. Wisselende paden, ook op de laatste 10 km bijna niemand meer op de paden bijna zo rustig als in Frankrijk.
Ik ben dus wat later bij de gemeentelijke herberg van Santa Irene dat net als alle gemeentelijke herbergen geleid word door Xunta. Een organisatie die zich in Galicië bezighoud met de pelgrims opvang voor de plaatselijke overheid.
Daar aangekomen is het 15.30, de pelgrims druppelen langzaam binnen in de herberg met ongeveer 70 bedden. Op het terras van de enigste café/bar nuttig ik een biertje gezamenlijk met een stel uit Australië wat een amusant gesprek oplevert met een geweldig uitzicht over het glooiende Spaanse landschap. Ik ga op tijd naar bed dan hoop ik morgen weer zo fit te zijn als vanmorgen.
Woensdag is de aankomst dag voor mij en de pelgrims om mij heen, in Santiago.
Het wandelen is weer wat zwaarder dan ik had gehoopt maar goed het gevoel van, ik heb het gehaald overheerst. Het is vandaag een vervolg van gisteren weer een prachtige wandeling. Als ik zo rond 13.00 Santiago bereik ga ik eerst naar de tot herberg omgebouwde simenarie net voor het centrum van Santiago. Geen stapel bedden maar een gewoon bed, een eigen nachtkastje wat een luxe. Knap me eerst op en ga dan de finale beleven !! Ga naar de Cathedral van Apostol Jacobus. Op het Plaza Do Obradoiro het plein voor de Cathedral loop ik wat rondjes al zwaaiend met mijn hoed omdat ze thuis meekijken via de wabcam van de Cathedral op internet.
Daarna door naar het pelgrims bureau om mijn Compostela op te halen ik krijg er ook een voor het vertrek vanaf thuis met afstand vermelding. Bij het pelgrims bureau is het een uur wachten in de rij. Op drukke dagen komen hier 2500 pelgrims hun Compostela ophalen. Er zit behoorlijke groei in. Men denkt dat het een gevolg is van oa de film The Way.
Ben best wel trots op mezelf dat het prima is gelukt allemaal.
Daarna door naar de huiskamer van de lage landen waar Carla en Clara de ontvangst doen van mn Nederlandse pelgrims. Bij de San Francisco kerk schiet een Nederlandse dame, Joyce uit Dordrecht mij aan met mijn voornaam. Ze volgt mij op waarbenjij.nu al de hele Camino dat waardeer ik en we feliciteren elkaar met het behalen van onze Compostela.
In een opperbeste stemming ga ik een Estrella Galicia (biertje) drinken op het terras samen met Hans een Nederlandse pelgrim uit Emmen.
Ik proost op iedereen die mij heeft gesteund, aangemoedigd, uitgezwaaid, gevolgd enz. Het is geweldig !! Dank Dank
En zoals ik al eerder melde ga ik door naar Finisterra. Wordt dus vervolgd !!

Gr Leo

  • 11 Juni 2014 - 19:55

    Nico De Fretes:

    Geniet ervan leo net zo als ik op vrijdag 30 mei

  • 11 Juni 2014 - 19:59

    Plonie:

    Leo,

    Gefeliciteerd! Je bent een kanjer! Wat fijn dat je het hebt gehaald.

    Groetjes Kest en Plonie

  • 11 Juni 2014 - 20:00

    Ma En Pa :

    Gefeliciteerd hoor met het behalen het mooien eind punt geweldig //////////////////////////////
    je plak er nog n stukje aan als afsluiting van de grote wandeling leuk hoor
    ook sucses daar mee

    sterkte en veel liefs groetjes Pa en Ma


  • 11 Juni 2014 - 20:44

    Liana:

    Gefeliciteerd met het behalen van je Compostela. :)
    Mooi dat je nog doorloopt naar het einde van de wereld.
    Dan kunnen nog van je verhalen genieten, zoals we dat de afgelopen tijd ook hebben mogen doen.
    Bedankt voor de leuke verslagen en geniet er nog maar even van.
    Groetjes Liana (FB-groep Sint Jacobs route)

  • 11 Juni 2014 - 21:02

    Kira:

    GEFELICITEERD !!!! Eindelijk in Santiago. Je hebt echt een prachtige tocht gehad die wij vanuit de huiskamer mochten mee beleven. Hartstikke leuk en goed dat je er nog een stukje aanplakt als 'toetje'! ;-)
    Toppertje!!! xxx

  • 11 Juni 2014 - 21:12

    John:

    Leo, van harte gefeliciteerd met het
    behalen van jou Camino!!

    Echt een bijzondere prestatie

  • 11 Juni 2014 - 21:19

    Joeri :

    proficiat !!

    prachtig !!

    un vero conquistador del camino !!


    daar drink ik een biertje op
    joeri

  • 11 Juni 2014 - 21:24

    Kevin:

    Van harte gefeliciteerd pap!!! Een prestatie om zeer trots op te zijn en die niemand je meer afneemt!! Echt geweldig knap gedaan!! Ik zou het nu echt sportief vinden als je zegt, nou goed....ik loop dat stukje ook wel terug naar huis ipv het vliegtuig!! Haha grapje hoor!! Tot snel en succes met het laatste stukje naar de kust toe!

  • 11 Juni 2014 - 21:39

    Barry & Carlyn :

    Lieve papa Leo van harte gefeliciteerd met deze prestatie van formaat! Geweldig trots zijn wij op jou! Tot snel liefs van ons

  • 11 Juni 2014 - 21:40

    Diny En William:

    Beste leo
    Gefeliciteerd met je aankomst in santiago.
    Wij denken met veel plezier terug aan de tijd
    in Frankrijk als we elkaar troffen op over-
    nachtingsplekken.
    Dank zij jou kregen we in saint ferme van de
    hospitaliers gebakken aardappelen omdat je
    verteld had dat ik, William, er gek op was.
    Helemaal uit Nederland het gelopen hebben moet
    een geweldig gevoel geven. Dat denken wij over
    iets meer dan een week te ervaren.
    Veel geluk in je verdere leven.

  • 11 Juni 2014 - 22:28

    Marian:

    Hallo Leo. Van harte gefeliciteerd met deze mooie overwinning. Geniet van Finisterre en kom langzaam bij van het ritme van vroeg opstaan, spullen pakken, lopen, spullen uitpakken, eten en slapen. Fijne eindrit en fijne thuiskomst. Mocht ik je niet meer kunnen volgen via FB dan wens ik je het allerbeste en hoop dat je het mooie van de camino lang met je mee zult dragen. Groetjes Marian

  • 11 Juni 2014 - 22:31

    Marjan:

    Chapeau Leo, geweldige prestatie! Gefeliciteerd met dit prachtige persoonlijke avontuur.

  • 11 Juni 2014 - 22:34

    Ton :

    Beste Leo,

    van harte gefeliciteerd met het behalen van Santiago de Compostella wat een prestatie , mooie verhalen ,leuke foto's en je hebt er nog zin in nog even door naar Finisterra, leo ik heb veel bewondering voor je ik doe het je niet na.geniet ervan de laatste dagen in Spanje het gaat je goed.

    Groet Ton.


  • 12 Juni 2014 - 00:31

    Dirk:

    Gefeliciteerd Leo!!! Echt een wereldprestatie. Zo zie je maar, alleen maar toppers in ploeg A. ; )
    Succes nog met je verlenging.
    Groetjes Dirk

  • 12 Juni 2014 - 06:16

    Agnes Vanderwerf:

    Van harte gefeliciteerd met je enorme prestatie van Nederland naar Santiago de Compostella in Spanje te lopen !
    Ik heb de meeste verslagen gelezen. Je bent enorm sterk om maar steeds door te gaan zonder een paar dagen af te nemen !
    En dan elke dag weer een slaapplaats te moeten vinden. Maar je hebt ook verschrikkelijk mooie foto's genomen. Nou rust maar lekker uit straks aan de kust en verwen jezelf maar.
    Ik ben vreselijk trots op je. Geweldig!!!! groeten van Agnes uit Canada.














  • 12 Juni 2014 - 09:09

    Audrey:

    Ook nog even via deze weg: Gefeliciteerd van ons!! Heel knap deze prestatie!
    XXX

  • 12 Juni 2014 - 11:23

    Piet Rosenhart:

    Dag Leo,
    Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!Ik heb het 2 keer vanuit Haarlem gelopen, dus ik weet wat zo'n tocht met je doet.
    Deze weken wordt mijn badkamer verbouwd door de man met wiens dochter jouw zoon gaat trouwen, deze zomer. Jazeker, de wereld is klein!
    Nog sterkte op de laatste dagen naar Finisterra.
    Piet Rosenhart

  • 12 Juni 2014 - 13:39

    Bea En Huub:

    Hoi Leo,
    Geweldig en van harte gefeliciteerd.!!!
    Geniet ervan en nog veel plezier met het laatste stuk lopen.
    Veel groetjes van ons.
    Bea en Huub.

  • 12 Juni 2014 - 14:31

    Anneke:

    Super, Super, super GEFELICITEERD met het behalen van je Compostelle, een geweldige prestatie.
    Wees maar trots op jezelf, geweldig.
    Nu nog naar het eindpunt en dan is je missie volbracht, een hele prestatie en we zijn dan ook supertrots op je.
    Nogmaals PROFICIAT!!!!!

  • 12 Juni 2014 - 14:37

    Gert-Jan Muller:

    Felicitaciones senor Leo,
    Bien hecho...

    Saludos Gert-jan

  • 12 Juni 2014 - 16:20

    Pylger Andrys:

    Gefeliciteerd Leo! Ik heb je reisavonturen tijdje gevolgd én hebt mij ook daarin geïnspireerd om volgend jaar in een keer door te gaan. Succes met de laatste km's naar Finisterra.

  • 12 Juni 2014 - 17:50

    Joost En Elly Piggen:

    Hallo Leo,
    Proficiat Leo met het behalen van je comostela. Je hebt tot nu toe een prachtige tocht gehad, zoals blijkt uit je leuke verslagen.
    Nu nog een paar dagen naar Finisterra en dan is het afgelopen. Geniet nog van de vrijheid!!!
    Fijn dat we mee mochten genieten van jouw tocht.
    Wij zitten momenteel ook in Frankrijk op een camping aan de route die wij 16 jaar geleden gelopen hebben. Het laat je nooit meer los, dat weet ik zeker.
    Groetjes ook aan Mattie.
    Josst en Elly

  • 12 Juni 2014 - 17:56

    Tom Kauffman:

    Dag Leo,

    Je aankomst in Santiago is nu een euforische gebeurtenis, maar zal naar de achtergrond vervagen. Wat wel bij je zal blijven hangen zijn de onvergetelijke ontmoetingen en de natuur onderweg en de totaal andere wereld van de pelgrim, de zaken, die zo verschillen van de gewone wereld. Daar kom je weer in terug, als je weer thuis bent, maar je zult meemaken, dat je blijvend op een andere manier naar de dingen in het leven zult kijken.
    Aan jouw enthousiaste manier van beleven en vertellen over deze eerste camino is te merken, dat jij, net als zeer veel anderen, later weer op stap gaat over weer een andere camino in Spanje.
    Vooral doen!

    Groeten en BUEN CAMINO...

  • 12 Juni 2014 - 21:24

    Piet Schaefers:

    Hoi Leo,gefeliciteerd en wat goed dat je het gehaald heb,wij hebben genoten van je verhalen en foto's,geweldige prestatie en we volgen je verder.

    Groetjes piet en barrie

  • 12 Juni 2014 - 21:46

    Theo En Paulien:

    Hoi Leo,

    Geweldig.......hartelijk gefeliciteerd, het is een top-prestatie. Geniet er even van en dan op weg naar Finisterra. We blijven je nog even volgen.

    groeten uit Den Bosch,

    Theo en Paulien.

  • 13 Juni 2014 - 00:16

    Elisabeth:

    Beste Leo,
    Gefeliciteerd met jouw Compostella, geweldig en dank dat ik je mocht volgen en van je verhalen mocht genieten. Succes nog met het laatste stuk, einde van de wereld en einde van jouw Camino, een schat aan ervaringen neem je meer naar huis lijkt mij.
    Het allerbeste, groet,
    Elisabeth

  • 13 Juni 2014 - 08:53

    Barbara:

    Congratulations, you did it! Enjoy the atmosphere in Santiago.
    Barbara

  • 13 Juni 2014 - 23:42

    Pieter:

    gefeliciteerd Leo,
    klasse gelopen en mooie, leuke stukjes van hoe het er onderweg allemaal aan toeging.
    ik heb je met erg veel plezier gevolgd.
    petje af !

    gr,
    Pieter

  • 14 Juni 2014 - 01:23

    Anne-Marie:

    Congratulations! A great feat accomplished! I just toasted my beer to you!!

  • 14 Juni 2014 - 14:06

    Marijke:

    hoi,.

    geweldige prestatie

    succes verder naar de zee
    tot gauw

    gr marijke

  • 15 Juni 2014 - 14:57

    Piet En Ria:

    Ha, Leo. Van harte gefeliciteerd met jouw Compostella. Wat een geweldige prestatie!!!!!!!!
    Een schitterende rijke ervaring.
    We zien je gauw weer. Groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 827
Totaal aantal bezoekers 55944

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: