Dag 95 en 96 - Reisverslag uit Cebreiro, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 95 en 96 - Reisverslag uit Cebreiro, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 95 en 96

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

05 Juni 2014 | Spanje, Cebreiro

De route ging van Ponferrada -Villafranca Del Bierzo 25 km en van Villafranca Del Bierzo - O Cebreiro 30 km
Totaal 2610 km
Het weer woensdag zon 16 gr donderdag zon 20 gr
Woensdagmorgen wat gaat de tijd snel heb ik het gevoel. Ik neem een ontbijtje aan de overkant. Daar kreeg ik gisteravond een kortingsbon voor dus ook in Spanje blijf ik Hollander dus die korting pak ik.
Ik loop al een tijdje te denken of ik door loop naar de kust of dat ik in Santiago de Compostella stop. Ik heb het van het begin af voor mijzelf open gelaten. Maar ik heb de beslissing genomen om door te gaan naar Finisterra via Muxia. Dat is nog een wandeling van 115 km z'n 4 a 5 dagen. Het gebied heet Costa da Morte. Finisterra betekend eind van de wereld in het Latijn. Mijn reden is dat ik vrijheid in mijn Camino en ook het dagelijks leven als erg belangrijk ervaar. Daar heb ik als eens over geschreven. Het feit dat er in Frankrijk zoveel gedenk monumenten staan voor mensen die hun leven voor vrijheid hebben gegeven. Het voor vrijheid blijven gaan heeft voor mij een grote waarde. Ik zie in het eindigen van mijn Camino in Finisterra daardoor als een hele mooie afsluiting.
Over naar vandaag wat de wandeling opleverde. Deels opgetrokken met een jong stel uit Calfornia VS. Zeer interessant zo met die jonge Amerikanen te spreken.
Het is de eerste het keer voor mij dat ik in Spanje wijngaarden terecht kom. Ik wandel door een dal van Valcarce en ga morgen weer een bergrug de Col de Piedrafita over.
Ben op een mooie tijd bij de herberg waar ik mij laat inschrijven. In de tuin van de herberg geniet ik nog even na onder het genot van een koud biertje in Villafranca Del Bierzo. Het plaatsje ligt in een dal vlak voor de Col van morgenochtend. Ik kijk uit over een mooi nog intact zijnde kasteel. Opvallend in de plaatsen waar ik nu door wandel is de dakbedekking die is van leisteen.
Zo rond 20.30 ben ik het wat zat, en ga ik mijn slaapzak opwarmen.
De donderdagmorgen begint wat laat de pelgrims op mijn kamer komen laat op gang zodoende ga ik ook wat later op pad. Maar goed om 7.30 wandel ik door een verlaten Villafranca Del Bierzo en ga tussen 2 bergruggen door. De route gaat langs de rivier de Valcarce tot het einde en dan omhoog van 600 naar 1300 meter aan het einde van de valle. Dat is ook de overgang van de regio Leon naar regio Lugo.
Er zijn veel dorpjes achter elkaar ook loopt er een snelweg door waar je wel wat last aan hebt. Als ik om 14.30 bij het een na laatste dorpje voor de top aankom zie ik dat daar een herberg is. Dat staat niet in het route boek dus na 26 km vindt ik het welletjes. Ik vraag om een slaapplaats hier in Laguna de Castilla naar zonder reservering kom ik er niet in want ze zijn vol. Oké dan door naar O Cebreiro. Daar kom ik behoorlijk moe om 15.30 aan en moet nog zoeken naar de gemeentelijke herberg is staan geen aanwijzingen. Het dorpje is alleen maar voor pelgrims zolang als het bestaat. Als ik mij opgefrist heb wordt iedereen die op de fiets is door gestuurd naar het volgende dorp omdat er nog zoveel pelgrims te voet op de route onderweg zijn naar hier. Zij hebben voorrang omdat een fietser makkelijker en sneller nog even door kan.
In de kerk is om 19.00 een dagelijks pelgrims mis ik probeer daar bij te zijn maar wil eerst wat eten anders wordt het mij te laat. Het uitzicht is naar alle kanten geweldig zo boven op een bergtop. De temperatuur zakt wel snel hier boven zal morgenochtend wel fris zijn met de begin van de volgende etappe. Nu is het een gezellige boel want er zijn hier alleen maar enkele bars en restaurants met ook een supermarktje. Heb net even gegeten met de 2 dames uit Canada en Hans uit Emmen.

Gr Leo

  • 05 Juni 2014 - 21:56

    Wim:

    In Finisterre ook je kleding verbranden? Dat zou een mooi symbool zijn voor vrijheid. In ieder geval 115 kilometer nagenieten. De klus is dan geklaard!

    groet,
    Wim


  • 05 Juni 2014 - 22:18

    Joke.:

    Leo.
    Je doet het goed hoor! Ik lees met héél véél plezier de verhalen, van je tocht!
    Wat een goede beslissing van je, om door te gaan naar Finisterre! Je zal er geen spijt van krijgen!
    Dat is een hele mooie afsluiting, het hoort er gewoon bij! Ik ben benieuwd, hoe jij dat zal ervaren!
    Leo, geniet er nog even van, het -onderweg- zijn!
    Gr. Joke. [Rooversbroekdijk].






  • 07 Juni 2014 - 21:20

    Piet Schaefers:

    Goed gedaan Leo en wat knap dat je nog 154 km verder ga,gr.piet

  • 08 Juni 2014 - 11:15

    Anneke:

    Hej Leo, ik vind het erg knap dat je toch beslist heb om door te lopen naar het einde van de wereld, haha je kan dan later nooit spijt krijgen dat je het niet gedaan hebt. Super man. Wij zitten nog steeds te genieten op de camping, maandag weer naar huis. Goed voor jezelf blijven zorgen danga je het zekerhalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 56011

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: