Dag 89 en 90 - Reisverslag uit León, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 89 en 90 - Reisverslag uit León, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 89 en 90

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

30 Mei 2014 | Spanje, León

De route ging van Sahagun - Reliegos 32 km en van Reliegos - Leon 25 km
Totaal 2450 km
Het weer donderdag half bewolkt enkele spetter 18 gr en vrijdag zon 20 gr.
Geen bijzondere donderdag al hoewel het Hemelvaartsdag is.
Bij het verlaten van Sahagun ga ik een Romeinse brug over uit 1085. Hij zorgt er al bijna 1000 jaar voor dat we droog aan de andere kant van de rivier de Cea kunnen komen.
Het gebied is al bekend voor mij, net als voorgaande dagen redelijk vlak en rechte wegen.
In de plaatsjes waar ik door kom zoals in El Burgo Ranero en Reliegos zijn veel huizen opgebouwd met leem strooi en gaas ook zie ik grind in de muren.
Wat me opvalt bij de voordeur van veel huizen die ik langs loop in dit deel van Spanje is het schotje dat wat schuin in het portiek tegen de voordeur staat Men verteld mij dat het is om het water bij hevige regenval uit het huis te houden.
Om 14.00 ben ik in Reliegos mijn eindpunt van vandaag. Ik ga op de gemeentelijke herberg aan maar daar is niemand te vinden en zie dat er een grote stapel matrassen klaar staat om uit te leggen in een grote kamer. Dat komt overeen met de beschrijving uit mijn route boek dus ik maak me uit de voeten. Op naar de privé herberg om de hoek La Parade daar betaal ik € 2 meer maar alles is oké heb zelfs een half nachtkastje en gelukkig weer een onderbed.
Weet je wat een heerlijk moment voor mij is na de dagelijkse wandeling? Nou als de eerste druppels warm water van de douche kop op mij vallen !! Dat is zo heerlijkheid z'n lekkere warme douche.
In dit soort kleine plaatsjes hebben ze vaak 1 of 2 kleinere herbergen met 1 a 2 cafés/restaurants dit alles vanwege de Camino de France pelgrims die onderweg zijn naar Santiago de Compostella.
De volgende morgen, vrijdagochtend gaat het door Mansilla de las Mulas. Een oud vestiging stadje de afgelopen week heb ik geen vestingstad gezien maar in dit deel van Spanje komen ze weer voor. Zoals gewoonlijk staan er maar een paar delen van de oude muren.
Ik verlaat het plaatsje via weer een oude stenen brug en kom langs een snelweg te lopen richting Leon wat een saaie rechte weg is. Ik passeer een oude lange stenen brug die ook nog wat rond loopt vlak voor Puente de Villarente. De wandelaars moeten over een speciaal voor hun aangelegde loopbrug.
Om 12 uur wandel ik Leon binnen waar een ontvangt commissie mij opvangt en mij een plattegrond geeft. Ook wordt hier naar de herkomst van de pelgrims gevraagd.
Vanavond breng ik de nacht door in de herberg van San Francisco de Asis net buiten het oude centrum.
In de middag breng ik een bezoek aan de Kathedraal en het Benedictijner klooster en de oude stadsmuur die op verschillende plaatsen nog redelijk intact is.
Het is vrij druk de pelgrims vallen niet zo op in die drukte.
Bij de kathedraal vraagt een man uit België bernard of ik even van hem voor de Kathedraal een foto wil maken daarna raken we aan de praat onder het genot van een bakkie koffie oa het geloof. Na ander half uur nemen we afscheid hij fietst morgen verder richting Santiago de Compostella. Als afsluiting van mijn stads bezoek neem ik een biertje op het Plaza Mayor. Mijn verkoudheid is zo goed als over gelukkig.

Gr Leo

  • 30 Mei 2014 - 22:40

    Piet Schaefers :

    Hoi Leo,we lezen nog steeds met plezier je stukjes,heel veel succes met de laatste kilometers,veel loop plezier.groetjes piet.

  • 30 Mei 2014 - 23:18

    Caminofrans:

    Ola Pelgrim broeder Leo,
    Nog slegts 306 km is het naar SdC. Ik volg u blogs zowat dagelijk en ik wil u hiervoor bedanken dat ik mee mag lopen. Zelf verblijf ik iets noordelukker van u, ik ben op de camino Primitievo.
    Ik wens u nog een mooie tocht toe in goede gezondheid.
    Gegroet van een ervaren pelgrim
    Buon camino
    Caminofrans

  • 01 Juni 2014 - 11:14

    Anne-Marie:

    You are doing great! Just another couple of weeks of walking and you will be there...then what will you do? HaHa!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 513
Totaal aantal bezoekers 55935

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: