Dag 83 en 84 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 83 en 84 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 83 en 84

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

24 Mei 2014 | Spanje, Burgos

De route ging Tosantos - Atapuerca 26 km en van Atapuerca - Burgos 21 km.
Totaal 2265 km
Het weer vrijdag eerst regen en wind daarna zon en wind 12 gr en zaterdag zonnig 16 gr
We mogen vrijdagochtend om 6.30 het licht aan doen op de slaapzaal. Het slapen ging niet geweldig zo strak tegen elkander en zo soort op de grond. Na het ontbijtje om 7.45 in regen verpakking tegen de wind en regen in. Van contact maken met elkaar komt onder deze omstandigheden niets terecht. Alleen in de cafés/bars die ik aan doe kan je elkaar spreken en dan gaat het ook nog over het weer.
De route gaat door bossen van Montes de Oca en omhoog naar 1150 meter. Gelukkig neemt het zonnetje het over van de regen in de loop van de ochtend.
Zie aan beide zijden van mij besneeuwde bergtoppen die af en toe net in een wolkendek met ook soms de zon er bij wat een mooi gezicht geeft. Ik zie aan de graan op de akkers dat we op hoogte zijn het is hier 2 tot 3 weken later in de gewas ontwikkeling.
Ik besluit om te stoppen in Atapuerca op 22 km voor Burgos. Zit er dan ook wel een beetje doorheen.
In Atapuerca is een deel van een skelet gevonden van 900.000 jaar oud wat betekent dat dit in Europa het oudste is.
Ga overnachten bij "El Peregrino" waar het mij weer lukt om het onderste bed te krijgen. Doe mijn administratie en kruip in mijn slaapzak. Vanavond en morgenochtend neem ik weer wat pillen.
Ga om 18.30 pelgrims menu nuttigen met een stel uit Sassenheim en Zoetermeer. In El Paromar waar we aan 2 lange tafels worden gezet. Het wordt een gezellige boel en uiteindelijk moeten de pelgrims uit een bepaald land gezamenlijk een liedje zingen. Nou ja het moet niet gekker worden denk ik.
Na een door mij gisteren gekochte ontbijt ga ik zaterdag op pad. Het is bijna 7 uur en ga tot een hoogte van 1050 meter het is mistig en zie de windmolens boven de mist uitsteken. In de afdaling zie ik Burgos liggen.
De bewegwijzering is matig en ik ga daardoor een pad in dat niet de juiste route is maar wat mij uiteindelijk ook bij het Orbaneja brengt.
Op 10 km voor het centrum van Burgos ligt Villafria en daar begint een brede weg door kleine industrieel gebied. Daar valt op dat ik steeds meer alleen kom te wandelen, wat blijkt de meeste pelgrims nemen de bus vanaf dat punt. Das niet mijn instelling ik wandel na 5 km industrie de eerste bebouwing van Burgos binnen. Bij de herberg van de gemeente staat een rij van pelgrims te wachten tot het 12 uur is dan kunnen ze naar binnen. Ik pak een koffie aan de overkant en ga ook mijn rugzak en slaapzak een plaats geven in de mooie schone herberg van 150 bedden.
Burgos is met 250.000 inwoners een grote stad waarvan de oorsprong ligt in het jaar 884. Op een heuveltop in het centrum van de stad staat het Castillo uit het begin van Burgos.
Ga bij de Farmacie wat medicatie halen om me wat sneller te laten herstellen het duurt mij wat te lang.
Het is gezellig in de straatjes zo op zaterdagmiddag alle Spanjaarden zijn wat gaan drinken met tapas.
En vanavond feest want Madrid staat 2 maal in de finale van de Champions League dus de Cup met de grote oren komt in Madrid terecht !!

Gr Leo

  • 24 Mei 2014 - 19:47

    Ma :

    hoi Leo
    het moet we gouw over gaan die verkoudhoud
    hoop je snel weer beter voeld
    en met veel plezier de wandeling kan voort zetten

    groetjes van ons Pa Ma liefs





  • 24 Mei 2014 - 20:25

    Anneke:

    Hoi Leo,

    Heel goed dat je medicijnen gehaald heb, het moet nu maar eens over zijn met de verkoudheid.
    Het wordt wel steeds drukker volgens mij op je pelgrimstocht, het weer wat minder, maar ach, als 's middags de zon doorbreekt is dat extra lekker.
    Gister is Matty op mijn verjaardag geweest, heb haar weinig gesproken want het was rete druk bij ons in huis.
    Je hebt weer fantastische plaatjes geschoten ,ga zo door!!!
    Fijne loopzondag morgen en tot snel.


  • 25 Mei 2014 - 20:50

    Kira:

    Goed dat je de medicijnen hebt gehaald. Mooie fotos weer! xx

  • 26 Mei 2014 - 08:46

    Barry En Carlyn:

    Wat grappig om te lezen dat je dorpsgenoten van ons tegen komt. Hopelijk ben je de verkoudheid nu snel te boven. Geniet van alles om je heen, je gaat nu echt hard op weg naar jouw finish! Liefs x

  • 29 Mei 2014 - 21:25

    Theo En Paulien:

    Hi Leo,

    Hier hebben wij de langere route genomen om het vliegveld heen, die was veel mooier en het was voor ons toch de laatste dag. Nee met de bus was voor ons ook geen optie, lopen is lopen toch??

    Wat vervelend dat je nog zo verkouden bent. Beterschap ermee.

    groet, Theo en Paulien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 55921

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: