Dag 79 en 80 - Reisverslag uit Nájera, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 79 en 80 - Reisverslag uit Nájera, Spanje van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 79 en 80

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

20 Mei 2014 | Spanje, Nájera

De route ging Los Arcos - Logrono 29 km en van Logrono - Najera 30 km
Totaal 2168 km
Het weer maandag zonnig en wind 18 gr en dinsdag half bewolkt 16 gr
De werkweek is weer begonnen en ik ga erg vroeg op. Het slapen gaat om 5.30 niet meer de bedden om mij heen zijn bijna leeg en denk ik heb een lange etappe dus doe ik mee met vroeg op staan.
Om 6 uur wandel ik door de Spaanse wijngaarden met opkomende zon. Het is rustig op de route, dat valt me mee. Kan mooie foto's maken van de opkomende zon in combinatie met de wijngaarden en elektriciteits palen en draden.
De route gaat door de oude stad Viana in een vestiging. De plaatsen die ik hier in Spanje door wandel redelijk grote dorpen in vergelijking met Frankrijk. Daar kwam ik meer dorpen tegen maar dan kleine met vrijwel geen middenstand.
Het wordt 15.30 als ik Logrono binnen wandel over de oude brug met Ewald en Marieke die toch ook doorliepen naar Logrono. Zij hebben een adres van een pelgrims opvang bij de Santiago kerk aan de route. De andere 2 herbergen van de gemeente en een ander kerkgenootschap zijn inmiddels vol. We zijn welkom in de Santiago kerk gemeente. We kunnen aan de mis deelnemen en daarna om 20.30 het avondeten gezamenlijk met alle aanwezige pelgrims. Morgenochtend kunnen we ook gebruik maken van het ontbijt. Dit allemaal donativo.
Om 6 uur gaat de wekker dinsdagmorgen en met een uur sta ik buiten op pad naar Najera 30 km verderop.
Heb het nog soort van koud met het wolken dek voor de Spaanse zon.
De eerste ontmoeting is met een Japanse man daarna een Zwitserse dame en vervolgens een Nieuw-Zeelands stel. Uit die landen had ik nog geen pelgrims ontmoet.
Wandel vanaf vandaag niet meer in Navarra maar in de regio La Rioja.
De route is al dagen in een soort vallei tussen 2 bergruggen in die op mijn zicht op ongeveer 50 km van elkaar af liggen. Daar loopt het oude pelgrims pad door en de wegenbouwers vonden het enkele jaren terug ook een goede plaats. Ondanks dat is het toch een mooie wandeling heb geen enkel probleem met 30 km. Om me heen hoor ik mening pelgrim zuchten en kraken en vinden 30 km wat de etappe is volgens menig route boek te veel. Wandel door wijngaarden van oa de vallei van de rivier de Najerilla.
Na 15 km, het eerst plaatsje Navarrete waar alles te krijgen heb ik dan al achter me liggen passeer ik een Belgisch dame ze lijkt op haar laatste benen te lopen. Ze heeft een rugzak op en voorop draagt ze nog een tas. Ik vraag haar of het een beetje gaat, zegt ze dat ze moe is en nog geen ontbijt heeft genuttigd. Ze wil ook 30 km lopen en meld ook nog even dat ze 2 maal is gedotterd. Ik geeft aan dat ze niet zo goed bezig is en vraag haar waarom ze niet op tijd eet. Je moet wel naar je lichaam luisteren en voeden want je verbrandt energie door het wandelen en de omstandigheden hier in Spanje.
Als ik al 2 uur in een bar/café zit en mijn administratie doe en de dag van morgen doorneem enz komt ze voorbij sloffen.
Ik zie Claire dagelijks wandelen nog steeds met 2 stokken en elke dag met een ander jongeman naast zich. Ze loop prima en gaat Santiago de Compostella halen waarschijnlijk met weer een andere jongeman.
In Najera kan ik bij de 2e herberg terecht. Ik sluit me aan in de rij, de pelgrim parfum is goed aanwezig want het is krap en in het eerste vertrek moeten ook de wandelschoenen worden uitgedaan. Ik krijg bed 23 onder rechts 3e na laatste in de rij. Het is donativo dus dan is dit wat je krijgt.
Mijn wasje hangt aan de heg in de weer aanwezige Spaanse zon die zich in de middag steeds meer laat zien.
Maar zoals zo vaak zeg ik dat is de Camino.
Ik voel mij prima en red het wel zo tussen alle pelgrims.
Ik wordt van mijn verhaal schrijven gehaald door mede pelgrims om op het terras wat te drinken dus ik ga stoppen met schijven salut !!

Gr Leo

  • 20 Mei 2014 - 18:50

    Barry En Carlyn. :

    Veel plezier en niet te veel dinken. Goed naar je lichaam luisteren. Barry en Carlyn.

  • 20 Mei 2014 - 19:10

    Kira:

    Hihi, je ligt er bijna lepeltje-lepeltje in de herberg :-D . Goed te lezen dat je geniet! xx

  • 20 Mei 2014 - 19:59

    Leo En Lea:

    Hallo naamgenoot,

    Mijn fotoboeken liggen hier naast mij en ik volg dagelijks Uw tocht, veel herinneringen komen weer naar boven!!. Leo tussen Azofra en Belorado heb ik enkele foto's genomen van (toen) wat je een spookstad zou kunnen noemen, veel nieuwe woningen en appartementen die blijkbaar allemaal leeg staan.

    Leo geniet nog van Uw Camino, ge moet er nog niet aan denken maar stilaan komt Santiago naderbij. Het aankomen ginder heeft iets, zeker na een lange tocht naar ginder maar weet dat ge dit héél erg zult missen nadien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Groetjes,
    Leo

  • 21 Mei 2014 - 11:08

    Anneke:

    Leo,


    Net een rondje meer gelopen en aan jou gedacht tijdens het lopen, hoe hou je het vol, super hoor, ik vind rondje meer lang zat!!!
    Prachtige foto's weer, altijd weer mooi om te zien wat jij onderweg tegen komt.
    Goed dat je naar je lichaam luistert en goed ontbijten is iets wat heel erg belangrijk is, niet erg slim van die dame.
    Geniet nog maar even en tot snel.

  • 21 Mei 2014 - 21:52

    Ria En Piet:

    Ha, Leo. Tjonge, je bent al aardig op weg naar het eindpunt. Wij zijn nu op vakantie in Frankrijk en als ik me dan realiseer dat jij door dit land gelopen hebt......dan heb ik daar enorme bewondering voor!Want het is een enorm land, ik ben het al zat na een paar uur rijden........ Wat een mooi foto's weer. Heel belangrijk een goed ontbijt, met zulke wijsheden op zak kom je er wel! Lieve groet, piet en riet

  • 22 Mei 2014 - 20:30

    Geert:

    Hoi leo,

    Je gaat als de brandweer zeg.....
    Toen ik in 2012 door de poort van St.Jean pied de porte liep schoot ik wel even vol.
    Was trots dat ik zover gekomen was .....en zag al die "verse" pelgrims en dacht hetzelfde als jij.
    Zij moeten nog beginnen met wennen aan het pelgrimeren en voor jou is het alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

    Nog ruim een week voordat ik naar Santiago vlieg en begin aan mijn camino naar Rome.
    Ben bang dat we elkaar niet gaan zien daar .

    Succes verder en veel plezier


    Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 55945

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: