Dag 59 en 60 - Reisverslag uit Sainte-Foy-la-Grande, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 59 en 60 - Reisverslag uit Sainte-Foy-la-Grande, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 59 en 60

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

30 April 2014 | Frankrijk, Sainte-Foy-la-Grande

Route ging van Saint-Astier - St-Medard-de-Mussidan 26 km en van St-Medard-de-Mussidan - Saint-Foy-la-Grande 34 km
Totaal 1636 km
Het weer dinsdag regen 14 gr. woensdag zonnig 16 gr
Ik laat me door de natuur wekken in mijn Chateau voor een nacht op deze regenachtige dinsdagmorgen.
Maak een ontbijtje brood, thee, vruchtensap, jam, een eitje en vruchten yoghurt. Nou niet onaardig toch!
Zit nu ik dit deel schrijf in de bar/tabac/restaurant van Neuvic. Er is hier weekmarkt deels onder de oude open markthal. In deze uitspanning is het een komen en gaan van mensen op z'n marktdag. Een ontmoetingsplek voor de bevolking met de nodige stemverheffing.
De etappe is weer aangepast maar ik ken dat nu wel van voorgaande etappe's. Ik neem de oude route deze gaat dan wel een stukje langs een wat drukker weg. De oude pijl stickers zitten er overal nog op dus dat maakt het een stuk makkelijker. Ik wandel aan de verkeerde kant van de weg en wijk soms wat uit en waar het kan wandel ik naast het asfalt. De aangepaste route van afgelopen dagen is erg heuvel op en af. Ook is die route over bospaden en met de regen nu is dat ook minder.
De pelgrims van vroeger gingen ook over de meest logische weg en dat is niet al te veel heuvel op en af. De paden waren toen natuurlijk al niet best zeker met regen net als nu.
Als ik een bushokje zie waar schoolkinderen worden op gehaald door de schoolbus denk ik daar ga ik even mijn broodje nuttigen. Word ik net voorbij gereden door een stel fietsers uit België die er even willen schuilen want het regent nu echt. Deze pikken net mijn hokje in maar er is nog plaats voor mij en we hebben aanspraak. Zij hebben voor een week de route weer op gepakt en gaan volgend jaar weer verder op weg naar Santiago de Compostella.
Na de eerste hele dag regen kom ik bij de gite aan tegelijk met Mark uit Parijs. Hij had ook problemen met de route de laatste dagen zelfs nog enkele keren de verkeerde kant op gelopen. Ik ben hier dus samen met Mark en we besluiten om in het Mussidan ergens gezamenlijk te gaan eten.
De wekker gaat vroeg om 6.45 want vandaag woensdag word een lange etappe.
Ik zie op de route kaart dat ik halverwege een weg kan volgen die wat korter is. Daar aangekomen doe ik dat , anders wordt de etappe mij toch te lang. Als ik bijna in Saint-Foy-la-Grande ben word het landschap met wijngaarden verrijkt. Bergerac wandel ik nu binnen vandaar de wijngaarden. Ook kruisen 2 Duitse dames mijn pad en die zie ik later in de Refugio. Daar krijgen zij de Refugio en ik trek bij de gastheer in.
Het was een mooie maar lange wandeldag. Morgen wat minder. Op verzoek van de gastheer blijft ik nog even een wijntje drinken voor de gezelligheid want hij is alleen. Nou nachtrust verzekert na zoveel wijntjes.

Gr Leo.

  • 01 Mei 2014 - 17:09

    Geert:

    Hallo Leo....
    Je bent al over de helft zeg,was je even een dag of 10 kwijt omdat ik geen mailtjes meer kreeg op de een of andere manier.
    leuk om te lezen over het stuk tussen Vezalay en Limoge , dat heb ik gemist omdat ik bij vrienden in de Morvan nieuwe schoenen ging ophalen in 2012.
    volgens mij gaat hebt je allemaal steeds makkelijker af alleen vraag ik mijzelf af hoe je het met de taal red gezien het feit dat je heel erg kort les genomen hebt.
    Volgens mij heb ik in 2012 in flagnac in dezelfde refuge geslapen , de naam Beatrice komt me wel erg bekend voor.De kerk was toen bijna gerestaureerd en vanuit de deur van de refuge keek je op een modern glas in lood raam.
    Maar ik kan het ook mis hebben.
    Het gaat je goed en misschien ontmoeten we elkaar in Santiago begin Juni...



    Geert

  • 01 Mei 2014 - 21:34

    Barry En Carlyn:

    Hi leo dat chateau lijkt net op de Efteling :-). Mooie route hopelijk snel weer meer droogte. Liefs ons

  • 02 Mei 2014 - 12:21

    Anneke:

    Hoi Leo,

    Naar zeg zo"n hele dag regen, dat ben je gauw zat.
    Gelukkig wacht er een heerlijk wijntje en dat maakt toch bijna alles weer goed.
    Je loopt aardig wat kilometers per dag, pfff, super hoor.

    Fijne loopdag en tot horens.


  • 02 Mei 2014 - 13:04

    Wilco Durieux:

    Hoi Leo!

    Voor het eerst een reactie van mij. Ik lees dat het goed met je gaat en dat je al over de helft bent.Blijf vol houden! Ik wens je nog vele gezonde kilometers!

    Loop ze en de groeten van Wilco en Claudia!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 55937

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: