Dag 43 en 44 - Reisverslag uit Saint-Amand-Montrond, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 43 en 44 - Reisverslag uit Saint-Amand-Montrond, Frankrijk van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 43 en 44

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

14 April 2014 | Frankrijk, Saint-Amand-Montrond

Route ging van St-Pierre-le-Moutier - Valigny 31 km Valigny - St-Amand-Montrond 32 km
Totaal 1195 km. Het weer zondag zonnig 16 gr maandag hetzelfde.
Zondagmorgen op pad naar Valigny wat in een andere regio ligt. Regio Auverne, Departement L' Allier. Al wandelend kom ik nu voor het eerst met gemaaid gras wat ligt te drogen. De boerderijen zijn nu wat groter met goed materiaal en grote stallen. De weilanden zien er dan weer geel uit van de paardenbloemen en dan weer wit van de uitgebloeide paardenbloemen met pluis. Het is vrij vlak en de hoogte is zo rond de 200 a 250 meter.
Nu ik dit schrijf zit ik in de bar van Le Relais de la Foret in Valigny de plaatselijke herberg. Er is hier in de omgeving geen opvang voor pelgrims dus kon ik hier terecht voor een gereduceerd pelgrims tarief. Het is een gezellige drukte. Als er mensen binnen komen wordt ik zelf met hand schudden begroet als een van hun dorpelingen.
Ik neem mijn dagelijks biertje in dit geval aan de toog. Als ik naar mijn kamer wil moet ik door de keuken er is geen andere manier om er te komen.
De herbergier regelt op mijn verzoek een overnachting voor morgen in St-Amand-Montrond. Ik wilde eigenlijk bij de zusters van Franciscanessen maar volgens de herbergier is die pelgrims opvang activiteit gestopt. Dus word het wat anders ik zie morgen wel.
Als ik aan tafel ga ben niet de enigste pelgrim die hier verblijft. Pelgrim (Rudy) die net als mij ook 2 maart is begonnen aan zijn Camino, uit Dortmund Duitsland. Rudy kwam hier om 18.30 binnen na ook 30 km lopen. Zo ontmoet ik toch steeds meer pelgrims.
Ik ben vandaag net als gisteren langs een auto/motorcircuit gelopen. Gisteren denk ik nog nou ja een autocircuit ja met alles erop en erbij en tribunes dat was in Magny-Cours. Maar vandaag kom ik er weer een tegen in Lurcy-Levis iets kleiner maar toch ook volop in gebruik het is weekend das dan niet zo vreemd. Maar 2 en dan zo dichtbij elkander !!
Maandag moet ik altijd rekening houden met de winkels deze zijn dan gesloten.
Het ontbijt viel niet mee voor een stevige wandeling maar ik kan het nog wat aanvullen uit mijn rugzak. Deze herberg doet ook dienst als verkooppunt voor stokbrood, loten kranten en sigaretten. Er is in Valigny verder geen winkel of wat anders dus das best wel handig. Veel mensen nemen gelijk een espresso of wat sterker !!
De koeien kijken mij ook vandaag van alle kanten nieuwsgierig aan.
Om 11 uur steek ik op in Ainay-le-Chateau voor koffie met een muffin net bij de bakker gekocht. Het is een aller aardigste plaatsje met verdedigingswallen en torens en een toegangspoort "de l'Horloge" dat stampt uit de 16e eeuw.
Aan het einde van de wandeldag loop ik nog langs het kanaal van Berry. Dat is gegraven om Bourges met St-Amand-Montrond te verbinden voor transport van goederen.
Via het genoemde kanaal kom in St-Amand-Montrond aan, even wat rusten en de plaats bekijken. Hier in St-Amand-Montrond ga ik overnachten bij de Foyer Jeunes Travailleurs. Wat het precies is weet ik niet maar ik heb de laatst beschikbare kamer met balkon !! Er loop alleen jeugd rond het woord jeunes betekent dat ook.
Om 19.00 uur gaat zelfbedieningsrestaurant open en pak ik mijn maaltijd bij elkaar.
Weer een aparte ervaring voor mij op mijn Camino.

Gr Leo

  • 14 April 2014 - 21:07

    Kira:

    hihi, leuk die foto van die koe! Je wandelt weer hele einde zo. Gelukkig geen problemen verder qua blaren :)

  • 14 April 2014 - 21:32

    Barry En Carlyn:

    Wauw he wat een gave foto's. Kunnen ons met recht voorstellen dat je hier van wilt en kunt genieten. Vooral doen!! Liefs van uit Sassem

  • 14 April 2014 - 22:14

    Anneke:

    Prachtige foto's Leo en zo te zien wat lekkers om te eten.
    Johan vraagt of je frans al wat beter geworden is? In het ene dorp kom je de trekker tegen en in het andere dorp de koe, toch leuk om dat allemaal te zien wat je vader vroeger op de boerderij had.
    Lekker slapen en morgen weer fris verder.
    Welterusten voor straks en voor morgen weer gezond op.

  • 14 April 2014 - 23:28

    Barry Schaefers:

    Hoi Leo,even een paar dagen ingehaald,liep wat achter maar zo te lezen ga jij vlotjes je weg,gaat echt lekker he?en wat een mooie foto's steeds,echt leuk om te zien te lezen,krijgen we een beetje een idee van een heel ander stuk Frankrijk,,succes verder. Groetjes piet en barry

  • 15 April 2014 - 10:16

    Rob:

    Hi Leo,

    Als je door Châteaumeillant komt, er wonen Nederlanders met een overnachting-mogelijkheid:
    Route de la Chátre / 2 Clos du Pavillon
    18 370 Châteaumeillant

    telefoon 00 33 24 8616586
    mobiel 00 33 68 2703429

    Groet,

    Rob

  • 16 April 2014 - 18:42

    Liana:

    Hallo Leo,
    Ik geniet van je verhalen en helemaal als ik wat bekends zie op de foto's.
    In het het cafe voor de stadspoort heb ik in 2009 koffie gedronken :).
    Ik wens je bon courage, het is prachtig daar.
    Groetjes Liana (FB Jacobsroute)

  • 16 April 2014 - 18:46

    Frank Bikker:

    Hele leuke foto van die koe. Zou je op posterformaat moeten hebben!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1098
Totaal aantal bezoekers 55935

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: