Dag 17 en 18 - Reisverslag uit Dinant, België van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 17 en 18 - Reisverslag uit Dinant, België van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 17 en 18

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

19 Maart 2014 | België, Dinant

Route ging van Eghezee - Namen 17 km en woensdag van Namen - Dinant 35 km.
Totaal 484 km. Kosten € 544
Het weer dinsdag waterkoud 6 gr. woensdag licht zonnig 14 gr.
Op dinsdag nog een dagje op de spoordijk naar Namen. Het was best wel fris, ik heb het nog niet zo koud gehad op mijn Camino. Op dit stuk kom ik vrijwel niemand tegen heel af en toe een behoorlijk ingepakte fietser/wielrenner op leeftijd. Dat is hier onder de bevolking een ingeburgerde bezigheid.
Ik hoor op een goed moment wat lawaai sterker worden net voorbij het plaatsje Bruyeres, wat blijkt het is het autoverkeer op de snelweg E411 Brussel -Luxemburg. Zo dichtbij het snelle dagelijkse leven realiseer ik mij. Dan ga je wel denken dat wat je aan het doen bent wel uniek is.
Dat je dit kan en mag doen !!!!!
Net na de middag kom ik aan in Namen, dat betekent dat ik de middag "vrij" te besteden heb. Ik ga mij eerst even in een behoorlijke patisserie neer zetten voor een bakkie koffie met gebak !!!!! Ik overdenk mijn Camino zo na 17 dagen. Vindt het eigenlijk best wel aardig gaan. Blaren zijn zo goed als over, verder geen andere lichamelijke klachten, mijn stemming is ook goed al zeg ik het zelf. De voorbereiding van andere half jaar is niet voor niets geweest.
Met andere woorden op naar de volgende etappe. In Namen heb ik de binnenstad bekeken ook hier is een Jacobs kerk die in begin 1400 diende om pelgrims op weg naar Santiago de Compostela bij te staan.
Ook de citadel wordt door mij bezocht, daarna doe ik nog wat boodschappen.
Woensdagmorgen ontbeten met Anna Maria de gastvrouw voor mij de afgelopen 2 dagen. Om 8.30 ben ik al op weg door Namen heen richting de Maas, stroomopwaarts naar Dinant. De hele dag de Maas aan mijn linker hand. Ik vermaak me prima elke stap geeft een ander gezicht op de Maas en zijn grillige oevers en rotspartijen. Ik stop geregeld om achter mij te kijken dan zie je het weer anders.
In Dinant kom ik om 16.00 aan en ga op de Abdij van Leffe aan. Na wat rond kijken vind ik de deur om mij aan te melden. De intercom meld in het Frans dat ik niet kan overnachten, ik doe nog enkele pogingen maar de intercom dame houd vol dat het niet kan. Oké ik druip af en ga naar de 2e mogelijkheid op mijn lijstje. Ik moet daar 2 km voor lopen naar de andere kant van de Maas. Onderweg kom ik langs het vvv maar dat is net 5 minuten dicht. Het is een Chambre d'hotes.
De man op dat adres zegt dat zijn kamers bezet zijn ook hier trek ik alles uit de kast om een mogelijkheid te creëren maar te vergeefs. Wel zegt hij dat 2 km terug er een Ibis hotel is. Nou deze jongen slaapt vannacht in het Ibis!!!! Van het Ibis hotel mag ik morgenochtend gratis van het ontbijt buffet gebruik maken omdat ik pelgrim ben op weg naar Santiago de Compostela. Das toch aardig. Deze slaapplaats gaat boven mijn budget maar dat gebeurd na 19 dagen voor het eerst dus valt nog mee. In Dinant is het een feest jaar want Adolphe Sax inwoner van Dinant en de uitvinder van de saxofoon is 200 jaar geleden geboren.

Gr Leo.

  • 19 Maart 2014 - 23:05

    Anneke:

    Hoi Leo,

    Hoe was je gebak, heeft het gesmaakt?
    Fijn dat je blaren weer bijna weg zijn.
    Het valt me tegen dat je toch nog zoveel moeite moet doen om een slaapplek te vinden, ik had gedacht dat de mensen wel wat meer begaan zouden zijn.
    Iedere avond kijk ik even of je wat geschreven hebt, vind het interessant om je reisverslag te lezen.
    Je schrijft heel duidelijk, fijn om te lezen.
    SUCCES verder.

  • 19 Maart 2014 - 23:24

    Marijke:

    heb je nog bier op ,ik hoop het je zou het wel drinken zei je gisteren.
    denk je dat je er bent moet je weer 2 km verder oeiiii
    slaap lekker in dat dure bed

    weltrusten

    succes en groetjes

  • 20 Maart 2014 - 17:10

    Geert:

    Hoi Leo,

    Bij de Abdij van Leffe ben ik ook weggestuurd 2 jaar terug , je moet dat vantevoren regelen en dan krijg je een kale kamer zonder bed.
    En als dank mag je 's morgens de afwas doen.
    Dus nu zit je een stuk beter.

    Maar je moet natuurlijk wel even naar cafe Leffe om een heerlijke abdijbier te drinken.....

    Succes

    Geert

  • 20 Maart 2014 - 19:12

    Leo Van Eeden:

    Nou Marijke en Geert ik heb idd een Leffe blond met van eten in Leffe Café gebruik.
    Lekker hoor, ging prima daar smaakte lekker.
    Ook een welkom aan de nieuwe volgers.
    Ik volg jullie ook via de reacties en ook dank aan iedereen voor die reacties.
    Gr Leo

  • 21 Maart 2014 - 13:56

    Kira:

    Heerlijk toch een nachtje in een hotelbedje, lekker met een warme douche een ontbijtbuffet :-) Goed voor de voetjes. ;-) xx

  • 23 Maart 2014 - 16:09

    Martin Van Eeden:

    Hallo Leo
    hier even je moed inspreken , eerst een paar vragen , ; hoeveel kilometer is je hele trip bij elkaar ?? en ga je terug ook lopen , of met moderne voertuigen terug.............
    hopelijk is het weer een beetje redelijk voor je om door te kunnen lopen, een beetje zon helpt wel dacht ik.
    zie dat je geen blaren oploopt , dat zou voor jouw vreselijk zijn .
    ik had net een berichtje onde een van jouw reports gedaan , maar ik weet niet waar het gebleven is , ik kan het niet terug vinden , maar dar geeft niet , ik vond deze om bij je te kunnen komen.
    Ik kreeg deze site van onze Agnes , die het dagelijks volgt waar je bent , maar ik kon er eerst niet bij komen , maar nu ging het ineens wel , en reuze leuk om je zo te kunnen volgen.
    Je had het er wel eens over om naar Canada te komen om de zalm de rivier op te zien zwemmen in de miljoenen , nou dit jaar is er een enorme aantal zalmen die de rivier opzwemt ; 70 miljoen is de voorspelling.
    en de volgende is weer vier jaar van nu, dat zijn de top jaren , dan staat zowat iedereen aan de rivier te vissen, en het is inderdaad erg interesant om ze diep in het binneland de rivieren op te zien gaan in zo'n hoog aantal. verder hier gaat alles zo'n gangetje , en zijn al met een voet in het voorjaar geland , met bloeiende narcissen en hyacinten in de tuin , en weer grasmaaien geblazen............joh , hou je maar taai , en doe het goed , geen narigheid , uitkijken voor jezelf, en gezond blijven heh ..........groeten van onze Canadese familie, en van je neef Martin en van Marijke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 55926

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: