Dag 13 en 14 - Reisverslag uit Kortenaken, België van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu Dag 13 en 14 - Reisverslag uit Kortenaken, België van Leo van Eeden - WaarBenJij.nu

Dag 13 en 14

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

15 Maart 2014 | België, Kortenaken

Route Tongerlo - Averbode 14 km Averbode - Vroente 30 km
Totaal 372 km
Kosten tot nu toe € 311
Vrijdag Zonnig 18 gr. Zaterdag licht miezerig 13 gr.

Goedemorgen mijn kamer heeft uitzicht op het Vlaams Torentje van de Abdij van Tongerlo. Het is vorstelijk om zo te kunnen vertoeven in zo'n oude abdij. Deze stamt uit de 11 eeuw. Alle 3 die ik had bezocht.
Ik ga van het gewest Antwerpen naar gewest Brabant en loop tot de Abdij van Averbode door het Averbode bos en heide gebied in de Kempen wat veel weg heeft van onze Hoge Veluwe maar dan zijn de sparren wat groter. Vandaag liep ik in de streek Hageland mooi glooiende akkers afwisselend met stukken bos.
Ik hou hier wel van om doorheen te wandelen. Vrijdagmorgen kom ik in de Aldi van Westerlo om even mijn lunch bij elkaar te zoeken een broodje wat yoghurt fruit had ik nog van de marktkoopman van gisteren.
Wordt de dame achter mij in de rij bij de kassa zenuwachtig van mijn Jacobs schelp aan mijn rugtas. Wat blijkt ze heeft jaren geleden ook de laatste 350 km van de Camino de France gelopen. We praten terwijl we door de kassa gaan en de kassa medewerkster praat ook mee zij heeft ook affiniteit met het wandelen. En zowaar ze lacht en dat voor een Aldi medewerker. De vrouw daar weer achter vind het prima dat ze moet wachten op onze conversatie. Als de spanning afneemt wenst ook zij mij veel succes. De eerste dame die zenuwachtig werd dwingt mij tijdens haar enthousiasme mee naar haar auto en tot ze weg rijd vind ze het geweldig mij te ontmoeten in relatie met de Camino.
Ook op vrijdag iets later stopt er even voor mij net voorbij Westerlo een auto en de bestuurder parkeert zijn auto.
Komt er een stel blij uit de auto recht op mij af. En ja hoor deze man heet Leo en zijn vrouw heet Lea hij heeft Santiago de Compostela 4 maal te voet bereikt in de afgelopen 10 jaar. 1 maal van uit Lichtenvoorde de andere keren vanuit Saint Jean Peid de Port Fr. Hij wil nog een maal gaan als hij 70 word zei hij met lichte emotie in zijn ogen. En zijn vrouw ook enthousiast hè, over het wandelen van de Camino.
Kom ik bij de Abdij van Averbode om 15.00 aan met de vraag of er voor mij als pelgrim een slaapplaats is, zegt de gastenpater dat ik gereserveerd heb. Nou dat heb ik niet maar ik denk oké, een slaapplaats is een slaapplaats. Wat blijkt staat er een envelop bij de deur op de grond afzender groeten van Lea en Leo.!!!!!
Ze vonden het een leuke ontmoeting, nou ja wat een verrassing !!! Er stond een e-mail adres bij, dus ik heb ze meteen een bedankje gestuurd.
Aan de eettafel s'avonds na het avondgebed zit ik samen met de gastenpater te eten. Daar komen allerlei mooie onderwerpen aanbod zoals de Franse revolutie en de eerste wereldoorlog. Ook het milieu zo komen er zonnecollectoren op de uitgeverij van de Abdij en gaat de Abdij verwarmen.
Vandaag had ik via het thuisfront een slaapadres in Vroente. We konden alleen het adres vinden het lag aan mijn route. Niemand thuis ik naar de loonwerker daar was bedrijvigheid. Ik mijn probleempje voor gelegd, hij gaat meteen wat voor mij regelen. Een goed uur later ga ik opgefrist en wel uit eten met de eigenaar van de B&B waar ik verblijf, ik ben zijn enigste gast, een echte Vlaming heel de taal strijd komt voorbij en de strijd blijkt niet alleen over de taal !!
De voeten gaan zeker vandaag weer beter. Ik zit er nu boven op als het ergens gaat irriteren doe ik er meteen iets aan en als dat niet genoeg helpt ga ik net zolang door tot het afneemt.

gr Leo

  • 15 Maart 2014 - 23:35

    Ton:

    Hallo Leo,

    wat een leuke verslagen/ belevenis in deze 2 weken dat je loopt ( kosten toch bijna 1,20 per km, HaHa)
    ik heb veel respect voor jou LEO , nog maar ongeveer 2400 km toch ?
    hou je goed en hoop voor jou dat je de komende dagen droog weer houd.
    Groet, Ton

  • 16 Maart 2014 - 01:52

    Hallo Leo:

    Leuk verslag en bij die tweede foto. Daar spreekt echt zo'n weemoedige sfeer uit, die je veel ontmoet in Wallonië.
    Vr. Gr.
    Frank

  • 16 Maart 2014 - 08:56

    Barry En Carlyn:

    Mooie avonturen. Daar kun je straks een boek mee vullen!

  • 16 Maart 2014 - 12:00

    Ma Van Eeden :

    hoi leo
    wat een leuke ontmoetingen allemaal
    wij genieten van jou verhaal en mooien foto s
    het word een mooi Boek !!!!! jou belevenissen op je wandeling

    succec geniet er van groetjes Pa Ma v Eeden


  • 16 Maart 2014 - 12:30

    Anneke:

    Wat een onwijze leuke verrassing is dat dan weer dat andere mensen een slaapplaats geregeld hebben voor jou, de wereld is nog niet zo rot als we wel denken.

  • 16 Maart 2014 - 13:19

    Jacobs Noel :

    Mooi Leo je te zien stappen vanmorgen richting Tienen ;;wens je veel succes op je pelgrim tocht naar onze broeder heilige JACOBUS ;;;Vee l sterkte en motivatie onderweg;;;duim voor je ::pelgrim jacobs noel

  • 16 Maart 2014 - 13:23

    Marjan:

    Ha Leo,
    Mooi te lezen hoe goed je het hebt, mooie ontmoetingen ook.
    Een goed vervolg gewenst en we volgen je op de voet.
    Groeten, Wim en Marjan

  • 17 Maart 2014 - 16:39

    Leo Huysmans:

    Hey Leo,
    Nog eens wil ik zeggen hoe bijzonder ik onze ontmoeting vond vorige vrijdag, ik fiets en wandel hier nogal wat rond in de streek en daardoor kom ik regelmatig pelgrims tegen die op weg zijn naar Compostela. Onze ontmoeting heeft mij heel erg geraakt en in gedachten ga ik weer mee op stap met een pelgrim. Hiervoor bedankt ik de technologie die dat weer allemaal mogelijk maakt.
    Vanaf nu volg ik op "WaarBenJij.nu" Uw tocht, ik zal regelmatig wel eens iets van mij laten horen, ik wens je een heel goede tocht en hoop je nog eens te mogen ontmoeten.
    Groetjes van Leo en Lea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leo

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 643
Totaal aantal bezoekers 55966

Voorgaande reizen:

16 April 2022 - 27 Mei 2022

Via Francigena del Sud

19 Augustus 2019 - 24 Oktober 2019

Via Francigena

18 Juni 2019 - 28 Juni 2019

De muur van Hadrianus

02 Maart 2014 - 02 Juli 2014

Camino Santiago de Compostella

Landen bezocht: